لوله پلی اتیلن چیست؟

لوله پلی اتیلن یکی از انواع لوله های پلیمری است که از مواد پلی اتیلن یا پلی اتیلن تولید می شود که به دلیل انعطاف پذیری فوق العاده و ساختار شیمیایی منحصر به فرد خود دارای مزایای زیادی است.

 

مزایای لوله پلی اتیلن عبارتند از:

مقاومت در برابر فشار بالا

ضربه در دمای بسیار پایین

سن بالای 50 سال

وزن سبک و زاویه خمش مناسب

لوله های پلی اتیلن مشکی هستند و خطوطی با رنگ های مختلف روی این لوله ها دیده می شود. این خطوط رنگی می تواند کمک ویژه ای برای انتخاب تیوپ مناسب برای شما باشد.

 

علاوه بر این، این لوله ها در اندازه ها و مدل های مختلف تولید می شوند و می توانند برای فعالیت های فشار قوی در صنعت استفاده شوند.

 

در این مطلب قصد داریم به بررسی انواع لوله های پلی اتیلن، اندازه و کاربرد آنها در صنایع مختلف بپردازیم.

 

انواع لوله های پلی اتیلن امروزه چیست؟

امروزه لوله های پلی اتیلن به دلیل کاربرد فراوان در انواع مختلفی تولید می شوند. این لوله ها بر اساس تعداد لایه ها به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

 

لوله پلی اتیلن تک جداره

لوله پلی اتیلن تک جداره به لوله پلی اتیلن فشار قوی نیز معروف است. از این لوله ها برای عبور و انتقال سیالات تحت فشار استفاده می شود. این لوله ها در اندازه ها و قطرهای مختلفی ساخته می شوند که بسته به اندازه و قطر در فشارهای بین 2 تا 40 بار قابل استفاده هستند.

 

لوله پلی اتیلن دو لایه

لوله های پلی اتیلن دولایه در انواع مارپیچ و موج دار به لوله هایی گفته می شود که دارای دو لایه بیرونی به شکل حلقه میدان و لایه داخلی لوله که سطح صافی دارد.

لوله پلی اتیلن دوجداره یکی از انواع لوله های پلیمری است که مقاومت چرخه ای بالایی دارد و سطح داخلی صیقلی این لوله باعث شده است که در پروژه های بزرگ فاضلاب شهری و روستایی، شبکه های آبیاری و زهکشی و … کاربرد فراوانی داشته باشد. برای مطالعه بیشتر در مورد این لوله بر روی لینک لوله پلی اتیلن دوجداره کلیک کنید.

 

لوله پلی اتیلن سه لایه

لوله پلی اتیلن سه لایه از سه لایه اپوکسی، کوپلیمر و پلی اتیلن ساخته شده است. یکی از مهمترین مزایای پوشش لوله پلی اتیلن سه لایه مقاومت بالای آن در برابر تنش های مکانیکی مانند ضربه و نفوذ اجسام در برابر حمل و نقل و لوله کشی می باشد و دمای استفاده از این روکش لوله تا 80+ درجه سانتیگراد می باشد. برای مطالعه بیشتر در مورد این لوله بر روی لینک لوله پلی اتیلن سه لایه کلیک کنید.

 

انواع لوله های پلی اتیلن با توجه به نوع کاربری کدامند؟

لوله پلی اتیلن تامین آب:

این نوع لوله پرمصرف ترین لوله پلی اتیلن است. لوله آب پلی اتیلن مشکی رنگ است و با خط آبی از سایر لوله های پلی اتیلن متمایز می شود. بیشتر در تامین آب و انتقال آب استفاده می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد لوله آبرسانی پلی اتیلن کلیک کنید.

 

لوله پلی اتیلن برای آبیاری قطره ای:

لوله پلی اتیلن آبیاری از مواد پلی اتیلن نرم ساخته شده است که باعث نرمی، بادوام و انعطاف پذیری بسیار لوله می شود. سایز مناسب لوله آبیاری پلی اتیلن 16 میلی متر بوده و با توجه به اینکه تحت فشار اصلی و نیمه اصلی قرار دارد، نصب و سرویس دهی آسانی دارد.

 

لوله پلی اتیلن فاضلاب:

لوله پلی اتیلن فاضلاب با سایزهای 50 تا 160 میلی متر بیشترین کاربرد را در فاضلاب شهری و روستایی، فاضلاب کارخانه ها، جمع آوری آب های سطحی دارد و با توجه به نیاز پروژه در اندازه ها، قطرها و وزن های مختلف ساخته می شود.

 

لوله پلی اتیلن فشار قوی:

لوله های پلی اتیلن فشار قوی یکی دیگر از انواع لوله های پلی اتیلن می باشد که از برندهای پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) و HDPE100 و HDPE80 تولید می شود که فشار کاری آن از 6 تا 32 اتمسفر می باشد.

 

لوله پلی اتیلن گازی:

یکی دیگر از کاربردهای لوله پلی اتیلن در صنعت گازرسانی است. برای تشخیص لوله پلی اتیلن گاز باید به خط رنگ زرد روی لوله توجه کرد. این لوله در سایزهای 25 تا 160 میلی متر تولید می شود و به صورت باندل و شاخه ای به فروش می رسد. برای اطلاعات بیشتر در مورد لوله های پلی اتیلن گازرسانی کلیک کنید.

 

برای خرید لوله پلی اتیلن از یزدپلیمر روی لینک زیر کلیک کنید.