تهران-ایرنا- سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ایران با اشاره به تبلیغات سوء و منفی رسانه‌های غربی به ویژه آمریکایی در رابطه ایران و چین، گفت: غرب مخالف گسترش روابط ایران با چین است و برای ایجاد خلل در روابط دو کشور از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، «حمیدرضا آصفی» در سیزدهمین نشست وبیناری مشترک سالانه انجمن‌های دوستی ایران و چین با بیان اینکه روابط میان دو کشور ایران و چین در مسیر درست همکاری قرار گرفته است؛ گفت: در کشوری که گرایشات متعددی وجود دارد و مردم در بیان دیدگاه و نظرات خود آزاد هستند موضوع نگرش انتقادی به چین چندان عجیب نیست و این نگاه نه در کل جامعه که بخشی از آن وجود دارد. همچنان که قشر وسیعی از مردم نسبت به آمریکا و غرب نگاه منفی دارند، در بخش وسیع دیگری از مردم ایران هم دیدگاه‌ها و همکاری نسبت به چین مثبت است.


وی با اشاره به اینکه نباید از نظر دور داشت بخشی از این نگرش ریشه در گذشته دارد؛ گفت: سیاست های رژیم پیشین هم پیمانی با آمریکا و غرب بود و عملا در بلوک غرب قرار داشت، تبلیغات و سیاست ها نیز بر اساس همان دیدگاه تعریف و عمل می شد و کشورهایی مانند چین عملا در زمره دوستان ایران قرار نمی گرفتند پس از پیروزی انقلاب و با تغییر رویکرد جمهوری اسلامی نگاه به چین متفاوت از گذشته شده است، اگر چه تا رسیدن به سطح مطلوب فاصله دارد.


سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه با بیان اینکه اعزام دانشجو در گذشته عملا به آمریکا و اروپا بوده و کشوری مانند چین از این گردونه خارج بوده است، گفت: طبیعی است شناخت نخبگان از چین کمتر و رویکرد به آن در مقام مقایسه با غرب نازل و بعضا غیر دوستانه بوده است.


آصفی با اشاره به تبلیغات سوء و منفی رسانه‌های غربی به ویژه آمریکایی در رابطه ایران و چین، گفت: غرب مخالف گسترش روابط ایران با چین است و برای ایجاد خلل در روابط دو کشور از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند. از یاد نبریم که رسانه‌های جهان اکثر اخبار و منابع خود را از چند خبرگزاری بزرگ غرب دریافت می کنند. در حالی که رسانه های چین و خبرگزاری چین در این میان جایی ندارد. البته بخشی از مردم به دلایل مختلف علاقه‌مند به قطب مقابل هستند و نگاه انتقادی به چین و همکاری با آن را تبلیغ می‌کنند. بمباران خبری و نقش رسانه‌ها در عصر کنونی بسیار تعیین کننده و موثر است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی کم‌کاری‌ها در معرفی ظرفیت‌های چین و تبیین منافع اقتصادی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: بسیاری بر این باورند که روابط اقتصادی ایران با چین چندان سودمند نبوده و برخی حتی چین را در روابط منتفع اصلی می دانند. این برعهده مسئولین چینی است تا در کنار دولتمردان ایران به تبیین وضعیت کنونی و واقعیت امر بپردازند و خود را در قبال پروژه های اقتصادی و روابط تجاری متعهد و همکار بدانند.


وی تصریح کرد: مردم ایران باید نتایج همکاری‌های اقتصادی با چین را در زندگی خود لمس کنند، در حالی که کشورهای غرب از طریق رسانه‌ها و دیپلمات‌ها و طرفداران خود برای چهره‌سازی از خود در زمینه های فرهنگی سیاسی، اقتصادی و انسانی بسیار پرتلاش و موفق ظاهر شده‌اند. احتمالا چین به تبلیغات و اقدامات تبلیغی نداشته باشد ولی باید پذیرفت این رویکرد نتایج منفی خود را به همراه دارد که باید در باره چاره اندیشی کرد.


آصفی با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران گسترش روابط با چین است و در این راه در تلاش است موانع موجود را برطرف کند، گفت: مسئولین و دوستان چینی نیز برای برطرف کردن نگاه منفی گرایش‌ها در ایران لازم است ابتکار عمل داشته باشند.


وی در این زمینه پیشنهاد تبادل هیات‌های رسانه‌ای میان دو کشور را داد و گفت: چین ابتکار عمل را به دست گرفته دعوت از گروه خبرنگاران و رسانه‌ها را برای بازدید از چین در دستور کار قرار دهد. 


سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه درباره حضور گسترده دیپلمات‌ها و دانشمندان چینی در محافل روشنفکری، دانشگاه و رسانه‌ها را برای تشریح موقعیت چین، برگزاری سمینارهای متعدد، مراسم‌هایی مانند شب شعر، رونمایی از کتاب و مراسم مختلف فرهنگی در سطح نخبگان و مخاطبین عام دو کشور را ضروری دانست. 


وی برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی و دائمی از توانایی اقتصادی و صنعتی چین، تقویت بخش توریسم، جهانگردی، اعطای امتیازات ویژه به توریست‌های ایرانی را فراهم کننده امکان شناخت مردم دو کشور از یکدیگر دانست.


وی از ضرورت اجرایی شدن و تحقق هرچه سریع‌تر قرارداد همکاری‌های 25 ساله و نشان دادن منافع اقتصادی آن برای مردم، سخن گفت و تصریح کرد: به منظور تقویت همکاری‌ها و کاهش نگرش منفی لازم است هر دو کشور در سطوح مختلف دولتی و غیردولتی راه‌های افزایش شناخت متقابل را در دستور کار قرار دهند.