تهران – ایرنا – کانادا هم زمان با سیر افزایشی بهای انرژی در بازارهای جهانی در پی محدود شدن عرضه روسیه، برای فروش نفت، گاز و اورانیوم به مشتریان این کشور، اعلام آمادگی کرد.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا از بخش انگلیسی شبکه بی بی سی؛ جوناتان ویلکینسون وزیر منابع طبیعی کانادا گفته است که توافقی در میان کشورهای غربی برای خودداری از خرید نفت و گاز صادراتی روسیه وجود دارد و بسیاری از کشورها به ارایه بیشترین کمک در حد توان برای جایگزینی نفت و گاز روسیه متعهد شده اند.


بهای نفت و گاز در پی کاهش عرضه روسیه به بازار به علت درگیری نظامی با اوکراین، روند صعودی یافته است. تحریم کانادا به همراه ایالات متحده و بریتانیا بر واردات نفت از روسیه در پی آغاز درگیری های نظامی در اوکراین، بهای هر بشکه از این ماده را تا نزدیک به ۱۳۰ دلار بالا برد.


کانادا که در جایگاه چهارمین کشور عمده تولید کننده نفت در جهان قرار دارد، به افزایش روزانه عرضه نفت به میزان ۲۰۰ هزار بشکه، متعهد شده است.  


ویلکینسون به شبکه خبری بی بی سی گفته که اوتاوا قصد دارد میزان عرضه روزانه گاز طبیعی خود را نیز به میزان ۱۰۰ هزار بشکه افزایش دهد و ابراز امیدواری کرد که کشورش تا پایان سال جاری (۲۰۲۲) کاملا به هدف افزایش عرضه به میزان ۳۰۰ هزار بشکه نفت و گاز دست یابد.


اما این میزان تنها بخشی از روزانه سه میلیون بشکه نفتی که بنا بر پیش بینی آژانس بین المللی انرژی تا ماه آینده و در پی اعمال تحریم های غرب علیه روسیه، از بازارهای جهانی حذف خواهد شد.  


کانادا به علت تکمیل ظرفیت خط لوله های انتقال نفت خود، در زمینه افزایش صادرات این ماده محدودیت دارد، هر چند ویلکینسون، عرضه از طریق خاک ایالات متحده را نیز به عنوان یک گزینه در دسترس، معرفی کرده است.  


“انبریج” بزرگ ترین شرکت اداره کننده خط لوله های انتقال نفت کانادا، برای افزایش امنیت انرژی شمال آمریکا و اروپا تا اندازه ممکن، اعلام آمادگی کرده است.  


به گفته لوئیس دیکسون تحیلیلگر بلندپایه نفت در موسسه مشاوره رایستاد انرژی؛ تاثیر افزایش عرضه کانادا با توجه به نوع نفت خام این کشور که به احتمال زیاد تنها در بازار آمریکای شمالی خریدار دارد، به نسبت محدود خواهد بود. بحران اصلی انرژی به علت کمبود عرضه در اروپا و همچنین در آسیا رخ می دهد که تقاضا در صورت کاهش محدودیت های کووید – ۱۹ و مهار همه گیری، در حال بازگشت به میزان پیش از دوره کروناست.


درگیری های نظامی اوکراین و روسیه از ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) آغاز شده است.



 




آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40