تهران- ایرنا- وزارت دفاع اسلواکی یکشنبه شب اعلام کرد که آمریکا به براتیسلاوا سیستم دفاع هوایی پاتریوت می دهد و این اقدام راه را برای این کشور به منظور تحویل سخت افزارهای مشابه به اوکراین هموار می کند.


به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، “یاروسلاو ناد” در صفحه شخصی فیس بوک نوشت: می‌توانم تأیید کنم که اولین واحدهایی سیستم ضدهوایی پاتریوت اعزامی بتدریج وارد می‌شوند و روند تحویل در چند روز آینده ادامه خواهد یافت.


اسلواکی که عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) است،   پیشتر اعلام کرد که مایل است سامانه ضد هوایی اس-۳۰۰ ساخت روسیه خود را در اختیار اوکراین قرار دهد اما تنها به شرطی که جایگزینی دریافت کند تا از شکاف امنیتی تحویل این سامانه جلوگیری کند.


ناد همچنین تاکید کرد که در شرایط کنونی و پس از حمله به اوکراین، سیستم روسیه در نیروهای مسلح اسلواکی جایی ندارد.


به دنبال ادامه حملات روسیه، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا وعده داده است که به اوکراین کمک کند تا سامانه‌های دفاع هوایی با بردی بیشتر از موشک‌های استینگر روی زمین را دریافت کند، اما این کار را بدون وارد شدن به درگیری مستقیم با روسیه انجام می دهد.


وی اعلام کرد با استفاده از اختیاراتش یک کمک امنیتی جدید به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار به اوکراین اختصاص می‌دهد و به این ترتیب کمک‌های امنیتی جدید واشنگتن به کی یف  در یک هفته گذشته به یک میلیارد دلار می‌رسد.


هلند نیز روز جمعه اعلام کرد که یک سامانه پاتریوت را در پایگاه نظامی اسلیاک در مرکز اسلواکی مستقر خواهد کرد و آلمان نیز تایید کرد که دو سامانه دیگر را به این کشور ارسال خواهد کرد.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40