تهران – ایرنا – وزیران امور خارجه ایران و فنلاند ضمن تبادل نظر درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین، بر ضرورت نتیجه بخش بودن مذاکرات به نحوی که منجر با بازگشت تمامی طرفین به اجرای کامل تعهدات مندرج در توافق هسته ای شود، تاکید کردند.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، پکا هاویستو وزیر خارجه فنلاند که به منظور بازدید رسمی از جمهوری اسلامی ایران اوایل روز جاری وارد تهران شده بود، امروز در دو نوبت با حسین امیر عبدالهیان وزیر خارجه دیدار کرد.


دو طرف در این دیدار به تبادل نظر در مورد روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی پرداختند.


وزیران خارجه دو کشور با عنایت به نودمین سالگرد تاسیس روابط میان ایران و فنلاند، راه های ارتقاء روابط سیاسی، اقتصادی و پارلمانی فی مابین را مورد بررسی قرار دادند.


 دو مقام ضمن تایید ظرفیت های بزرگ اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید کردند مترصد افزایش چشمگیر همکاری ها در این حوزه ها هستند. بر این اساس بویژه بر عملیاتی کردن ظرفیت های مهم روابط در حوزه های حمل و نقل، کشاورزی، فنآوری، دارویی، جنگلداری و چوب و کاغذ، محیط زیست، مدیریت منابع آبی و تبادلات علمی تاکید شد.


بخش دیگری از گفت وگوهای وزرا به اشتراک مساعی دو کشور در خصوص مدیریت آثار و عوارض ناشی از تحولات افغانستان در حوزه های آوارگان، مقابله با قاچاق مواد مخدر و نیز مبارزه با تروریسم اختصاص داشت.


هر دو طرف بر ضرورت حمایت از شکل گیری یک دولت فراگیر در افغانستان به نحوی که موجب ثبات داخلی در افغانستان و امنیت در منطقه شود تاکید کردند.


امیرعبداللهیان و هاویستو در ادامه ضمن تبادل نظر در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین، بر ضرورت نتیجه بخش بودن مذاکرات به نحوی که منجر با بازگشت تمامی طرفین به اجرای کامل تعهدات مندرج در توافق هسته ای شود، تاکید کردند.


 وزیر خارجه کشورمان در این دیدار با تاکید بر شکست قطعی سیاست فشار حداکثری هیات حاکمه های آمریکا و انتقاد از بی عملی سه کشور اروپایی در قبال این سیاست ضد انسانی، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر منافع ملی، با عزم جدی برای نیل به یک توافق خوب در ادامه مذاکرات مشارکت خواهد کرد اما حصول توافق نیازمند اتخاذ تصمیمات مهم از سوی طرف های غربی بویژه آمریکاست.


دو طرف در خصوص برخی تحولات دیگر منطقه‌ای و بین المللی از جمله سوریه، یمن  و اوکراین به تبادل نظر پرداختند.