تهران- ایرنا- محققان پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله مدلی جدید و مبتنی بر شرایط کشور برای برآورد خسارت اقتصادی ناشی از زلزله ارائه کرد که برای برنامه‌ریزی مدیریت بحران همچنین امداد و نجات پس از رخداد زمین‌لرزه در کشور کاربرد دارد.


 به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، عرفان فیروزی‌کرمانشاهی دانش آموخته پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و از همکاران اصلی طرح توسعه مدل‌های تجربی برای برآورد تلفات و خسارت اقتصادی ناشی از زلزله به منظور استفاده در سامانه های برآورد سریع خسارت گفت: یکی از دغدغه های اصلی مدیران بحران و متولیان امر امداد و نجات، تعیین تعداد تلفات و خسارات اقتصادی ناشی از رخداد زلزله در ساعات اولیه بعد وقوع حادثه  است. 


وی افزود: در بسیاری زلزله های گذشته ایران و جهان تلفات و خسارات ناشی از زلزله به دلیل تاخیر در شناسایی موقعیت و ابعاد حادثه و به تبع آن تعلل در پاسخ به موقع به آثار ناشی از آن، افزایش یافته است. برای کاهش تبعات ناشی از بی‌اطلاعی از موقعیت و آثار احتمالی زلزله های کشور، در پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، توسعه سامانه ارزیابی سریع خسارات و تلفات ناشی از زلزله های ایران (RAISE) در دستور کار قرار گرفت.


این محقق از گام های مهم جهت راه اندازی این سامانه را به کارگیری الگوریتم های مناسب محاسباتی برای برآورد آثار زلزله عنوان کرد. 


فیروزی کرمانشاهی خاطرنشان کرد: در این طرح با بررسی تجارب قبلی و به کارگیری روش های محاسباتی پیشرفته، مدل های بومی و کاربردی برای برآورد تلفات و خسارت اقتصادی ناشی از زلزله بر اساس سطح اطلاعات موجود از سرمایه در معرض ریسک ارائه شد.


اولین و مهم ترین دستاورد این طرح که در حال حاضر قابل استفاده است، امکان برآورد آثار زلزله دقایقی بعد از رخداد زلزله است. به این ترتیب مدیران بحران کشور می توانند برآوردی از وضعیت تلفات و خسارات زلزله در مناطق تحت تاثیر زمین لرزه را در ساعات اولیه بعد از وقوع آن کسب و براساس آن نسبت به اعزام نیروهای امدادی و تخصیص منابع لازم در اسرع وقت و به صورت موثر اقدام کنند. 


توسعه مدل بومی برآورد خسارات زلزله توسط محققان پژوهشگاه زلزله‌شناسی


وی خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع، شرکت های بیمه نیز می توانند بر اساس مدل های خسارت اقتصادی ارایه شده در این طرح، نرخ بیمه را برای گونه های مختلف ساختمانی در بخش های مختلف کشور ارائه کنند. مدل های ارایه شده در این طرح بر اساس اطلاعات زلزله های پیشین در کشور است و لذا با بسیاری رویدادهای لرزه ای کشور مطابقت دارد.


دکتر کامبد امینی حسینی و دکتر انوشیروان انصاری اعضای هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله مجری های این طرح هستند.




وب گردی

“https://sohaeshop.com/product-category/%D8%A2%DB%8C%D9%81%D9%88%D9%86-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C/”>ایفون تصویری “https://mz724.ir/”>بلیط هواپیما موج زمزم “https://iransite.com”>طراحی سایت ایران سایت “https://www.mehrparvaz.com/”>آژانس هواپیمایی مهرپرواز “https://www.alefbatour.com/”>آژانس هواپیمایی الفبای سفر “https://www.trip.ir/”>بلیط هواپیما ارزان “https://upmusics.com/category/dl-nuhe-madahi/”>نوحه های محرم “https://www.eligasht.com/”>قیمت بلیط هواپیما “https://www.flytoday.ir/flight”>بلیط هواپیما