تهران – ایرنا – کارشناس مسائل افغانستان گفت: حاکمان افغانستان باید توانایی خود را برای تامین امنیت در خاک این کشور اثبات کنند.


محسن روحی‌صفت در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، در مورد حوادث تروریستی اخیر در افغانستان، گفت: هدف اصلی گروه‌های تروریستی در افغانستان بی‌ثباتی است؛ چراکه گروه‌های تروریستی و افراطی اهداف خود را در زمان بی‌ثباتی در یک کشور پیش می‌برند لذا اتفاقات اخیر افغانستان که پشت پرده آن نیز آمریکا است با اهداف خاصی صورت گرفته است.


این کارشناس مسائل افغانستان افزود: در کشوری که آشوب وجود دارد، اوضاع روشن نیست و همه چیز مبهم است، شرایطی است که محل رشد و نمو گروه‌های افراطی است و می‌توانند اهداف خود را در این محیط ناآرام پیش ببرند.


وی با بیان اینکه حدود بیست گروه تروریستی در افغانستان وجود دارد، گفت: از سوی دیگر قدرت در افغانستان در دست طالبان است و هنوز نیازمند به دست آوردن مشروعیت در سطح بین‌المللی است لذا باید توانایی خود را در حکومت‌داری با تامین امنیت گروه‌ها و قومیت‌ها، ثابت کنند.


رییس پیشین ستاد افغانستان وزارت امور خارجه افزود: آمریکا با این نیت افغانستان را ترک کرد که هزینه اتفاقات در افغانستان به عهده کشورهای منطقه باشد و مجبور به پرداخت هزینه و پاسخگویی به حوادث داخل افغانستان نباشد لذا در حال حاضر عامل اصلی اتفاقات افغانستان آمریکا است تا از این طریق باج خواهی کند.


روحی‌صفت در پایان خاطرنشان کرد: داعش نیز به عنوان یک گروه تروریستی که همواره مورد سوءاستفاده آمریکا و کشورهای غربی بوده است، اوضاع افغانستان را به این ترتیب ناامن و بی‌ثبات کرده است تا آمریکا و برخی کشورهای غربی بتوانند اهداف خود را در افغانستان پیش ببرند.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40