تهران- ایرنا- کارشناس مسائل تاریخی به مناسبت سی‌امین سالگرد دبیرکلی سید حسن نصرالله گفت: همه اقشار لبنان، حزب‌الله و دبیرکل آن را احیا کننده شانیت خود می‌دانند و حتی خانواده رفیق حریری برای سیدحسن نصرالله احترام ویژه‌ای قائلند.


 عباس سلیمی‌نمین در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا به مناسبات سی‌امین سالگرد دبیرکلی سید حسن نصرالله و موفقیت‌های جنبش نظامی -سیاسی حزب‌الله و نقش بی‌بدیل سید حسن نصرالله و حزب‌الله در جبهه مقاومت، لبنان، منطقه‌ و جهان گفت: قبل اینکه به نقش او در سایر کشورها بپردازیم به نوع عملکرد او در لبنان باید توجه کنیم. در لبنان اکثریت با شیعیان و بعد از آن اهل تسنن و در مرحله بعد مسیحیان قرار دارند.

این کارشناس سیاسی افزود: با وجود اینکه شیعیان در لبنان دارای اکثریت هستند و نوع عملکرد حسن نصرالله به گونه‌ای است که خود را با شرایط آن کشور تطبیق داده است و به نحوی عمل نمی‌کند که دشمنان استقلال لبنان بتوانند از این مطلب سو استفاده کنند در عین حال در مسیری حرکت می‌کند که شرایط حادی بر کشورش حاکم نشود.


« بر اساس یک رویه‌ای در لبنان اولویت سیاسی ابتدا با مسیحیان، بعد با اهل سنت و در جایگاه سوم با شیعیان بوده است، به رغم اینکه این رویه با دموکراسی سازگاری ندارد و به اعتراف همگان، شیعیان در لبنان دارای جایگاه تعیین کننده‌ای هستند، اما شیعیان برای حفظ منافع ملی و رویه مرسوم هیچ تمایلی به استفاده از حق اکثریت خود ندارند.»


*علاقه همه اقشار لبنان به سید حسن نصرالله 

وی یادآور شد: بسیاری از بیگانگان و بدخواهان لبنان اصرار دارند وانمود کنند که حزب‌الله قصد دارد در لبنان جمهوری اسلامی به وجود آورد. اما آنها هرگز نتوانستند مصداقی برای اثبات ادعا و اتهام خود پیدا کنند. بنابراین رویه‌ای که از سیدحسن نصرالله شاهدیم، مبتنی بر فهم و شناخت از مسائل گوناگون است و به هیچ وجه در شخصیت او تنگ نظری مشاهده نمی‌شود و طی این سالها به گونه‌ای عمل کرده که همه اقشار لبنان به این حقیقت رسیده‌اند که شیعیان و شخص حسن نصرالله سعادت را برای همه اقوام، اقشار و شهروندان لبنانی می‌خواهند.

سلیمی‌نمین ادامه داد: لبنانی که در سالهای گذشته جنگ‌های داخلی شدیدی داشت و بیگانگان سرنوشت آن کشور را رقم می‌زدند، امروز همه اقشار لبنان، حزب‌الله و دبیرکل آن را احیا کننده شانیت خود می‌شناسند و حتی خانواده رفیق حریری برای سیدحسن نصرالله احترام ویژه‌ای قائلند. البته سعد حریری به علت آلودگی‌های اقتصادی و سیاسی که دارد از این دایره مستثنی است چراکه او تعاملات و سرمایه‌گذاری‌هایی در عربستان دارد که مجبور است خط و ربط متفاوتی از دیگر لبنانی‌ها و حتی خانواده خود داشته باشد و این مسائل او را مجبور می‌کند به شرارت‌های بیگانه تن دهد یا عامل اجرایی آنها شود. اما با این وجود خانواده رفیق حریری معتقدند نصرالله در مسیر احیای شأن لبنانی‌ها است و کسی نمی‌تواند این جایگاه او انکار کند.


*جمهوری اسلامی در تصمیم گیری‌های حزب الله هیچ دخالتی نمی‌کند



این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در تصمیم گیری‌های حزب الله و مدیریت شخص سیدحسن هیچ دخالتی نمی‌کند. تا جایی که در مواردی از ما پیشی گرفته‌اند و حتی برخی تنگ نظری‌هایی اجتماعی و سیاسی که ما در داخل نسبت به هم داریم، در رویکرد حزب‌الله و نصرالله وجود ندارد.

وی درباره تکثیر حزب‌الله در دیگر کشورهای اسلامی گفت: شانیتی که حزب‌الله به لبنان داد می‌تواند برای دیگران الگو باشد و شاهد آن هم گرایش انصارالله به جمهوری اسلامی و پذیرش رهبری و زعامت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای است. با توجه به قدرت و هژمونی که حزب‌الله در لبنان و نقشی که در معادلات منطقه به دست آورده، رهبر انصارالله برای بیعت نزد سید حسن نصرالله رفت اما سید حسن به او گفت؛ من خودم با مقام معظم رهبری بیعت کرده‌ام، که موجب شد شیعیان یمن با آیت‌الله خامنه‌ای بیعت کنند. 

سلیمی‌نمین در بررسی جنبش حزب‌الله و حسن نصرالله در منطقه غرب آسیا، جبهه مقاومت، شکست داعش در سوریه تا عراق و شکست اسرائیل در جنگ‌های مختلف اظهار کرد: حزب‌الله در سوریه اعتمادسازی کرد. اگر تاریخ را ورق بزنیم متوجه می‌شویم زمانی که حزب‌الله در حال شکل‌گیری بود، حافظ اسد نگاه مثبتی به آن نداشت و با بدبینی به حزب‌الله می‌نگریست اما با عملکرد و نقشی که حزب‌الله در کمک به سوریه و شکست داعش داشت، اعتماد سوری‌ها به حزب‌الله و شخص سید حسن نصرالله زیاد شد و امروز رییس جمهور و مردم سوریه از حضور و همکاری حزب‌الله هیچ نگرانی ندارند.

این فعال سیاسی افزود: حزب‌الله به دنبال قدرت طلبی نیست بلکه همیشه مترصد توسعه و تبیین نقش مثبت و تاریخی خود در ارتباط با لبنان و منطقه و به خصوص در ارتباط با متحدان خود است. این نوع نگاه حزب‌الله و حقانیتی که در میان مردم خود و بیشتر مردم منطقه دارد و همچنین استفاده از تجارب گذشته و بهره‌مندی رهبران حزب الله از رهنمودهای مقام معظم رهبری موجب پیروزی ها سریالی و کسب جایگاهی شده که امروز این جنبش و دبیرکل آن داراست.

27 بهمن سالگرد سی امین سال دبیرکلی سید حسن نصرالله در حزب الله لبنان است؛ حزبی که از آغاز تاکنون موفق ترین جنبش نظامی -سیاسی جهان بوده و نقش بی بدیلی در جبهه مقاومت داشته است و پیروزی‌های جبهه مقاومت از شکست داعش در سوریه و عراق تا شکست اسرائیل در جنگ های اخیر در منطقه مرهون عملکرد حزب الله و مدیریت  سید حسن نصرالله در کنار جمهوری اسلامی بوده است.