تهران- ایرنا- تیم‌های غربی از آغاز مذاکرات وین، فاقد هرگونه ابتکار عملی بودند و طی چندروزه گذشته که گفت وگو ها وارد مرحله حساسی شده است، در بوق و کرنا می‌کنند که آمریکا و اروپا یک بسته پیشنهادی به ایران در مذاکرات داده‌اند.


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری ایرنا، باز بازگشت هیات‌های مذاکره کننده به وین، مذاکرات همچنان به صورت فشرده دنبال می‌شود. روز گذشته گفتگوها از صبح زود آغاز شده و تا حدود ۲ بامداد پنجشنبه ادامه یافت.  این گفت‌وگوها در سطح مختلف اعم از روسای هیات‌ها و کارشناسان برگزار شد و امروز هم ادامه خواهد داشت.


اما همزمان با برگزاری مذاکرات در وین، کارزار رسانه‌ای غرب دستور کار مشخصی را برای فضاآفرینی برای تیم‌های غربی و برای تحت فشار قرار دادن تیم ایرانی را دنبال می‌کنند.


**تیم‌های غربی ناگهان مبتکر و فعال می‌شوند


تیم‌های غربی از زمان آغاز مذاکرات در وین، فاقد هر گونه ابتکار عملی در حل موضوعات مذاکراتی بوده اند، تا به حدی که این موضوع چندین بار صدای مقامات ارشد کشورمان را هم در آورد. اما به یکباره و طی چند روز گذشته که گفتگوها وارد مرحله حساسی شده است، رسانه های غربی در بوق و کرنا می‌کنند که آمریکا و اروپا یک «بسته پیشنهادی» به ایران در مذاکرات داده اند.  


اول اینکه، ارائه راهکارها و پیشنهادات بخشی از روال مرسوم و معمول در مذاکرات است و صرف ارائه یکطرفه یک پیشنهاد، مزیت خاصی برای یکی از طرف های مذاکره کننده ایجاد نمی‌کند. 


دوم اینکه، چنین گمانه‌ای بیش از آنکه نسبتی با واقعیت داشته باشد، رُخ رسانه‌ای دارد و اغراق کردن درباره آن، خود گویای اهداف صرفا تبلیغاتی پشت پرده است. سوم اینکه، به فرض صحت چنین موضوعی، طرف های غربی باید به این سوال پاسخ دهند که چرا بر خلاف ژست سرعت بخشی به مذاکرات، تا به حال خواب بوده اند و به یکباره حس ابتکار عمل آنها گُل کرده است؟


چهارم اینکه، بر اساس یافته های خبرنگار ایرنا، تاکنون اغلب ایده‌های نو و ساز و کارهای ابتکاری در موضوعات مختلف از جمله راستی‌آزمایی تعهدات طرف مقابل از سوی هیأت ایرانی مطرح شده و یکی از انتقادات از طرف غربی عدم ارائه پیشنهادات و ابتکارات برای حل مسائل باقی‌مانده بوده است. 


بنابراین، بازوی رسانه ای غرب در تلاش است ضمن وارونه نمایی کم عملی خود در اتاق مذاکره، بالعکس خود را منجی و حلال مشکلات باقیمانده جلوه دهد.


شایعه پراکنی های نامنظم درباره ایران
مدتی است که اخیرا شایعات پراکنده، عجیب اما هدفمندی در برخی از رسانه های متوسط یا شبکه های اجتماعی به صورت غیررسمی منتشر می شوند. این شایعات طیف مختلفی از اخبار ساختگی درباره ایران را شامل می شود. از شایعه دیدارهای سری گرفته تا حضور مقام ارشد ایرانی در وین. 
طبیعتا هر کدام از این اخبار هدف خاصی را دنبال می کنند.


یکی به دنبال دامن زدن به بحث گفتگوی مستقیم ایران و آمریکاست، در حالی که این گفتگوها به صورت غیرمستقیم و از طریق non-paperها انجام می شود. شایعه سفر مقام ارشد ایرانی به وین هم با هدف القای این فرضیه است که تیم ایرانی دارای اختیار کافی نیست و به همین دلیل مقام ارشد به وین رفته است.


این خبر وجه دیگری هم دارد، مبنی بر اینکه این ایران است که باید تصمیم بگیرد، برای همین سطح هیات را بالا برده است. اما واقعیت کاملا در نقطه مقابل چنین گزاره ای قرار دارد.


همانطور که پیشتر خبرگزاری ایرنا گزارش داد، تیم مذاکره کننده ایران در حالی عازم وین شده است که در هماهنگی کامل با نهادهای عالی کشور، به دستور کار مشخص درباره چهار حوزه مذاکراتی در وین رسیده است. همچنین مذاکره کننده ارشد کشورمان با اختیار کامل در وین حضور دارد که نظر نهایی ایران درباره موضوعات باقیمانده را به طرف های مقابل اعلام کرده و مذاکره کند.



اما در نقطه مقابل تیم آمریکایی آنطور که از شواهد پیداست، هنوز نتوانسته است به یک جمع بندی مشخصی برسد. جالب آنکه رابرت مالی، رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا همزمان با برگزاری مذاکرات و از میانه گفتگوها در جلسه مجاز با اعضای کنگره شرکت کرده و توسط آنها استنطاق می شود. تحولات واقعی و علی الارض به صراحت نشان می دهد که کدام طرف هنوز تصمیم نگرفته و دارای اختیار کافی نیست.


تزریق اضطرار مصنوعی در گفتگوها


ایجاد اضطرار مصنوعی با استفاده از ضرب الاجل های تکراری و نخ نما برای گفتگوها از جمله تاکتیک های رایج جبهه غربی در مذاکرات طی ماههای گذشته بوده است.


این تاکتیک با هدف ایجاد اهرم فشار علیه تیم مذاکره کننده ایرانی است. تجربه دورهای گذشته نشان می دهد که این ضرب الاجل ها بیش از آنکه باعث تغییر محاسبه یا رفتار تیم ایران شوند، باعث تغییر و تجدید همان ضرب الاجل ها شده اند.