هر زوج جوانی می‌خواهند تا ظرف چند ماه بعد از زمان عقد به خانه بخت بروند. خیلی زود مستقل شوند و زندگی مشترک‌شان سرگرفته شود، اما یک گشت ساده در بازارهای خرید لوازم خانه و آژانس‌های مسکن این معادله را بر هم می‌زند. روزها و ماه‌ها از زمان نامزدی می‌گذرد و زوج های جوان انگشت نمای فامیل و آشنا باقی می‌مانند.


گروه ایرنا زندگی – خطبه عقد که خوانده می‌شود انگار زندگی شان روی دور تند می‌افتد. انگار چرخ اقبال را رو در روی آن‌ها قرار داده‌اند و می‌گویند این پیچ را که رد کنی، این گردانه را که بچرخانی به خانه بختت می رسی. زیر همان سقفی که با خیال آن آرزوهایت را  به انتظار رج زده و روزت را به شبت دوخته‌ای. غافل از این که دیگر خبری از یک پیچ ناقابل نیست. چه کسی است که نداند تامین خانه و جهیزیه این روزها تبدیل به هفت خوان شده است؟ اشتباه نکنید، از بریز و بپاش و لوازم لوکس و خانه‌های آنچنانی نمی‌گوییم. اینجا حرف همان جهیزیه‌های ساده است که کمی قبل‌تر با پیش افتادن بزرگ تر ها و همت خیرها و نیکوکارها آماده می‌شد و سر سه ماه نشده عروس و دامادهای نیازمند را راهی شروع زندگی مشترک شان می‌کرد. همان چند قلم کالای اساسی که حالا مسئولان خیریه ها را هم شرمنده مددجوهای جوان شان کرده است. در این گزارش برای نخستین بار از درد دل خیرها و نیکوکارهایی که دستی در تامین جهیزیه دارند گفته‌ایم.


 دسترسی سخت به جهیزیه ساده/ راهکار خیریه‌ها برای عبور از بحران


*** چراغ خانه امید روشن نیست


هر زوج جوانی می‌خواهند تا ظرف چند ماه بعد از زمان عقد به خانه بخت بروند. خیلی زود مستقل شوند و زندگی مشترک‌شان سرگرفته شود، اما یک گشت ساده در بازارهای خرید لوازم خانه و آژانس‌های مسکن این معادله را بر هم می‌زند. روزها و ماه‌ها از زمان نامزدی می‌گذرد و زوج های جوان انگشت نمای فامیل و آشنا باقی می‌مانند. تا جایی که آرزو می‌کنند کاش ازدواج شان را به این زودی‌ها علنی نمی‌کردند. وام ازدواج که ته می‌کشد و باقی لوازم مورد نیاز شروع یک زندگی روز زمین می‌ماند این زوج‌ها و خانواده‌های دست تنگ‌شان راهی خیریه‌ها می‌شوند. همان مراکزی که قرار بود خانه امید این قشر ضعیف جامعه باشد هم این روزها با چالش‌هایی برای تامین جهیزیه رو به رو شده‌اند.


 دسترسی سخت به جهیزیه ساده/ راهکار خیریه‌ها برای عبور از بحران


*** مسئول خیریه همت: پرونده تامین جهیزیه بسته شده است


شهریور ماه سال ۱۳۹۰ بود که پیامکی از دوستانی آشنا روی صفحه تلفن همراهش نقش می‌بندد. مسئول خیریه همت می‌گوید خودش در آن روزها اوضاع مالی چندان مساعدی نداشته است اما با این حال نتوانست از کنار این پیامک بی تفاوت بگذرد. پیامک یک درخواست کمک ساده بود با این مضمون: برای تهیه یخچال جهیزیه یک خانواده آبرومند ۳۷۰ هزار تومان کم داریم. می‌توانی کمک کنی؟ «مهدی قمصریان» تصمیم می‌گیرد همین پیامک را برای تعدادی از دوستان و آشنایانش ارسال کند. فردای آن روز این یخچال با یک همت دسته‌جمعی تهیه می‌شود و قمصریان را فکری می‌کند: «با خودم گفتم درست است که ما توانایی مالی بالایی نداریم اما اگر در کنار هم قرار بگیریم می‌توانیم گره‌ها را باز کنیم.»


 دسترسی سخت به جهیزیه ساده/ راهکار خیریه‌ها برای عبور از بحران


همین تفکر ایده ایجاد یک خیریه مجازی را در ذهن قمصریان کلید می‌زند: «به طور غیر رسمی از شهریور سال ۱۳۹۰ شروع به جمع آوری کمک برای رفع مشکلات افرادی که به ما معرفی می شدند کردیم. از سال ۱۳۹۱ بود که برای خیریه همت مجوز تهیه کردیم و این فعالیت‌ها به طور رسمی‌تری ادامه پیدا کرد.» مسئول خیریه ۱۰ ساله همت می‌گوید از همان ابتدا بنا را بر این گذاشته‌اند که به طور موضوعی و اولویت‌دار و با هدف رفع یک مشکل کار خیرشان را پیش ببرند و یکی از این موضوعات تامین جهیریه برای زوج های نیازمند بوده است: «تفاوت این خیریه از همان بدو تاسیس در نوع کمک‌های آن بوده است. خیریه‌های دیگر تعدادی خانواده را تحت پوشش قرار می‌دادند و با توجه به منابعی که در اختیار داشتند برخی از نیازهای آن‌ها را رفع می‌کردند. ما با هدف حل مشکل و یک مسئله به این کار ورود کردیم. از همان روزهای اول دو اولویت پیش روی ما قرار داشت. کمک به درمان بیماری نیازمندان با تامین مخارج جراحی و دارو و پشتیبانی‌هایی از این قبیل و کمک به تامین جهیزیه برای زوج های نیازمند. خوشبختانه بعد از مدتی این ایده مسئله‌محوری در خیریه‌ها تکثیر شد و مراکز دیگری به طور موضوعی فعالیت‌شان را ادامه دادند.»


***قیمت‌هایی که ساعت به ساعت بالا می‌رفتند


 مهدی قمصریان از ۳ هزار و ۴۰۰ پرونده‌ای می‌گوید که با کمک خیران و همراهان «همت» بسته شده و به سرانجام رسیده‌اند. اما وقتی صحبت از تامین جهیزیه در این روزهای سخت می‌شود شوق از صدایش می‌رود و راوی چشم‌های منتظر مددجو ها و پرونده‌هایی که باز مانده‌اند می‌شود: «از سال ۱۳۹۲ با تمرکز بیشتری به تامین جهیزیه برای نیازمندان پرداختیم. این جهیزیه شامل چند قلم کالای اساسی تولید داخل بود. با کمک خیران یخچال، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، فرش و لوازم آشپزخانه تهیه می‌شد و در اختیار زوج‌های جوانی که به ما معرفی شده بودند قرار می‌گرفت. اما از ۴ سال گذشته با شروع نفسگیر نواسانات قیمت دلار تهیه جهیزیه رفته رفته کمرنگ شد و ما کمتر توانستیم با این کمک‌ها زوجی را روانه خانه بخت کنیم.» مسئول خیریه همت از روزهایی می‌گوید که قیمت کالاهای اساسی ظرف چند ساعت در یک روز افزایشی چشمگیر پیدا می‌کردند: «تاکید ما همیشه بر این بوده که جهیزیه‌ای تمام ایرانی برای نیازمندان تهیه کنیم. در برهه‌ای ما با کمبود کالا رو به رو شدیم و از جایی به بعد بهای تمام شده کالای ایرانی هم به نواسانات و تلاطم بازار ارز گره خورد و به قول دوستانی که هر روز برای خرید این کالا ها به بازارها مراجعه می‌کردند هر چند ساعت یک بار با یک صورت وضعیت جدید رو به رو می‌شدند. وضعیت به گونه‌ای پیش می‌رفت که برای تامین یک کالای ساده نمی‌توانستیم برنامه‌ریزی داشته باشیم. قیمتی را برای خرید آن تخمین می‌زدیم و ظرف مدت بسیار کوتاهی این معادلات به هم می‌خورد به همین دلیل با شدت گرفتن روند صعودی قیمت دلار متاسفانه پرونده تهیه جهیزیه ساده در خیریه‌ای که به همین منظور بنا شده بود بسته شد.»


 دسترسی سخت به جهیزیه ساده/ راهکار خیریه‌ها برای عبور از بحران


*** نرخ کالاها از کمک خیران جلو زد


وقتی از قمصریان می‌پرسیم چه چیزی انگیزه شروع دوباره برای تامین جهیزیه را از خیریه همت گرفته است به قیمت‌هایی که چند ده برابر شده‌اند اشاره می‌کند: «ما همراهان و خیرانی داریم که بسیاری از آن ها از افراد معمولی جامعه هستند و شغل‌های عادی دارند. با کمک همین افراد بوده که تا همین ۵ سال پیش با رقم ۶ میلیون تومان یک جهیزیه ساده برای زوج های نیازمند تهیه می کردیم. از ۵ سال گذشته وضعیت مالی این خیران تغییر محسوسی نکرده است اما قیمت همان کالا ها چند ده برابر شده است. به طوری که با دو برابر همین قیمت به سختی می‌توان یک قلم اصلی از جهیزیه را تهیه کرد. در چنین شرایطی چطور می‌توانیم به زوج‌های جوان آبرومندی که در تامین جهیزیه درمانده شده‌اند امید بدهیم؟»


 دسترسی سخت به جهیزیه ساده/ راهکار خیریه‌ها برای عبور از بحران


*** ضرورت تسهیل‌گری  برای تامین جهیزیه


پیشنهاد مسئول خیریه همت برای کمک‌رسانی به زوج‌های نیازمند می‌تواند گره‌گشای رفع مشکل تامین جهیزیه در خیریه‌ها باشد: «واقعیت این است که ما بانک اطلاعاتی متصل به هم نداریم. این بانک باید توسط نهادهای حمایتی ایجاد شود تا ما با شناسایی نیازمندان واقعی تنها یک بار برای هر زوج نیازمند جهیزیه اهدا کنیم. متاسفانه برخی از گزارش‌ها به ما رسیده و بارها پیش آمده که زوجی از چند مرکز کمک هزینه تامین جهیزیه دریافت کرده است.» پیشنهاد بعدی قمصریان با همکاری نهادهای حاکمیتی امکان اجرایی شدن پیدا می‌کند: «با خبر هستیم که برخی از مجموعه‌های تولید لوازم خانگی به اقتضای مسئولیت اجتماعی که برای خود می‌بینند اقدام به کارهای خیر به صورت پراکنده می‌کنند. نهادهای حاکمیتی با هدف تسهیل‌گری در زمینه تامین جهیزیه می‌توانند ضمن توافقی با این گروه‌های تولیدی شرایطی رابرای اهدا و تهیه جهیزیه آسان از سوی این کارخانجات را فراهم کنند.»


 دسترسی سخت به جهیزیه ساده/ راهکار خیریه‌ها برای عبور از بحران


*** رسانه ها دست به کار شوند


مسئول خیریه همت نقش رسانه‌ها در فرهنگ سازی برای تهیه جهیزیه ساده و ارزان را موثر می‌بیند: «در سال‌های گذشته رسانه‌ها با گسترش فضای مجازی بیش از پیش قدرت نفوذ پیدا کرده‌اند. تهیه جهیزیه از آن مقوله‌هایی است که در آن نیاز به فرهنگ سازی زیادی داریم. باید جوان ها را به این سمت و سو سوق بدهیم که با چند قلم کالای اساسی می‌توانند زندگی مشترک‌شان را شروع کنند و پس از آن در طول زندگی اقدام به تهیه لوازم دیگر برای خانه‌شان بکنند. الان شرط تشکیل زندگی مشترک تامین خانه و جهیزیه کامل است در حالی که زوج ها در کشورهای دیگر با این دغدغه‌ها زندگی‌شان را آغاز نمی‌کنند و به خودشان سخت نمی‌گیرند. امیدواریم این فرهنگ آغاز زندگی مشترک با ساده‌زیستی در جامعه ما هم ظهور و بروز پیدا کند و شاهد سهولت بیشتر در امر ازدواج جوان‌ها باشیم.»


انتهای پیام/



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40