تهران- ایرنا- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ارتقای دیپلماسی اقتصادی با همسایگان، را مذاکرات بُرد-بُرد خواند و گفت: ایران با استفاده از ظرفیت ۱۵  کشور همسایه و بازار چند صدمیلیونی همسایگان،اقدامات موثری را برای خنثی سازی تحریم ها انجام داده است.


محمد صفایی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم گفت: دیپلماسی اقتصادی به عنوان ابزار قدرتمندی در سیاست خارجی دولت‌ها تعریف می‌شود و  دولت سیزدهم هم از ابتدای آغاز به کار خود بر اولویت دیپلماسی اقتصادی و سیاست همسایگی و منطقه‌ای تاکید کرده است و این مهم‌ترین عامل ایجاد ثبات، رونق مبادلات اقتصادی است که می تواند چشم انداز  مثبتی برای کشور داشته باشد.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در شش ماه دوم سال گذشته افزایش ۵ میلیاردی دلاری کالاهای صنعتی را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم گفت: تغییر سیاست ارز ترجیحی و آزادسازی قیمت‌ها و اقدامات دولت در حوزه تولید موجب شده که در زمینه‌های مختلف شاهد رشد صادرات باشیم.


نماینده مردم گناباد با بیان اینکه تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه سبب بهبود شرایط اقتصادی و امنیت ملی برای کشور و منطقه خواهد شد، بیان داشت: ایران در یکی از حساس‌ترین موقعیت‌های ژئوپلیتیکی جهان قرار دارد و این موقعیت کشورمان را به یکی از کانون‌های پرجاذبه دیپلماسی منطقه‌ای در حوزه‌های مختلف تبدیل کرده است و مسلما  این جایگاه می‌تواند در رشد و توسعه  مبادلات اقتصادی  اثر گذار باشد.


 صفایی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران گفت: ایران با استفاده از ظرفیت ۱۵  کشور همسایه و بازار چند صدمیلیونی همسایگان، داشتن مرزهای آبی و خاکی با کشورهای همسایه و پیرامونی می‌تواند برای بهبود شرایط اقتصادی و خنثی‌سازی تحریم‌ها اقدامات موثری را انجام دهد، دولت سیزدهم هم در این راه با جدیت اهداف مورد نظر خود را دنبال می کند.


وی با بیان اینکه دولت سیزدهم توانسته است در کمتر از یک سال صادرات به کشورهای آسیای میانه از جمله ترکمنستان و ازبکستان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد گفت:  این توانمندی در سایه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم به دست آمده است و  شرایط برد -برد  را برای دو طرف ایجاد می کند و در مجموع  این  اقدامات دولت در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای موفق بوده است.


وی در مورد پیگیری دستگاه دیپلماسی برای رفع تحریم ها هم گفت: تجربه گذشته نشان می‌دهد که هر وقت ایران بر سر مواضع و استقلال خود ایستاده، نتیجه گرفته است.




آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40