تهران – ایرنا – کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند که تلاش‌هایشان در مقابل جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره‌کننده برای مذاکره درمورد موضوعات غیرهسته‌ای بی‌حاصل خواهد بود، گفت: راستی‌آزمایی از خواسته‌های اصلی ایران است.


امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا ، با اشاره به شکست آمریکا در موضوع برجام پلاس و مذاکره درمورد موضوعاتی غیر از بحث هسته‌ای، گفت: بحث برجام پلاس یا برجام ۲ و ۳ بحث جدیدی نیست و از همان ابتدا و زمان امضای برجام مطرح شد و آمریکایی‌های همواره عنوان می‌کردند که باید از الگوی مذاکرات برجام برای حل و فصل بقیه موضوعات و به طور مشخص موشکی و منطقه‌ای استفاده کنیم.


این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: اما جمهوری اسلامی ایران آن را مورد تأیید قرار نداد و زیر بار نرفت و اعلام کرد که فقط در مورد موضوعات هسته‌ای مذاکره می‌کند.


وی با یادآوری اینکه وقتی که ترامپ به ریاست جمهوری رسید، بحث برجام پلاس مطرح شد، ادامه داد: به طور مثال مذاکراتی که در متن برجام تغییراتی ایجاد کند بدین معنی که محدودیت‌های زمانی که در برجام برای ایران در زمینه تحریم‌های تسلیحاتی، تحریم‌های موشکی، ممنوعیت استفاده از سانتریفیوژهای جدید و انواع تحریم‌هایی مورد بازبینی قرار بگیرد و برخی از این محدودیت‌ها که شامل زمان بود، تغییر کند و دائمی شود که این موضوع مورد موافقت ایران قرار نگرفت.


این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: این بحث‌ها قبلا هم مطرح بوده ولی تصمیم ایران است که در مورد متن برجام تجدید نظر صورت نگیرد و موضوعات غیرمرتبط با هسته‌ای به بحث گذاشته نشود. 


ابوالفتح خاطرنشان کرد: الان آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند که تلاش‌هایشان در مقابل جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره‌کننده بی‌حاصل خواهد بود و نتیجه‌ای دربر نخواهد داشت.


وی با اشاره به بحث راستی‌آزمایی که توسط تیم ایرانی مطرح شده این، بیان داشت: راستی‌آزمایی از خواسته‌های اصلی ایران است و طرف مقابل هم با اصل این موضوع مخالفتی ندارد. اما اینکه راستی‌آزمایی چه مدت طول بکشد بستگی به تیم‌ها دارد و ایران باید از فروش نفت، رسیدن به مقصد و بازگشت پول آن، اطمینان حاصل کند.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40