تهران – ایرنا – پیگیری حقآبه ایران از رود هیرمند، نظارت بر اجرای مصوبات در دور دوم سفر های استانی و رفع نگرانی از شیوع پاندمی آبله میمونی از مهمترین خبرهای امروز پاستورنشینان در گفت و گو با خبرنگاران بود.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، اعضای کابینه سیزدهم پس از پایان نشست هیات دولت روز چهارشنبه با حضور در حیاط دولت به پرسش‌های متعدد خبرنگاران در حوزه‌های مختلف پاسخ دادند. از طرفی یکی از مهمترین محور اصلی نشست هیات دولت امروز به ریاست آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» ماموریت وی به معاونت اجرایی، وزیر کشور و سازمان برنامه و بودجه بر روند نظارت اجرایی کردن مصوبات سفرهای استانی بود.


آیت‌الله رئیسی در این نشست به پایان دور اول سفرهای استانی اشاره کرد و پیگیری و اجرای مصوبات این سفرها را گام مکمل در تحقق اهداف سفرها دانست و از معاون اجرایی رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر کشور خواست بر روند اجرایی کردن مصوبات سفرهای استانی به دقت نظارت کنند.


مشروح گفت‌وگوهای سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور، جواد اوجی وزیر نفت، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی، سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد و کشاورزی و محرابیان وزیر نیرو با خبرنگاران حوزه دولت را در زیر بخوانید.


دور دوم سفرهای استانی با رویکرد «نظارت بر اجرای مصوبات» انجام می‌شود


معاون اجرایی رییس جمهور گفت: اولویت دور دوم سفرهای استانی رییس جمهوری نظارت بر اجرای مصوبات و سپس مصوبات جدید است.


«سید صولت مرتضوی» به اینکه در یک بازه زمانی کمتر از یکسال رییس جمهور ٣١ سفر استانی و ٧ سفر موضوعی به داخل کشور داشت گفت: در مجموع بیش از ٩٠٠ مصوبه در برداشته است که حدود پنج هزار و دو طرح عمرانی که عمدتا نیمه تمام هستند را در بر می‌گیرد.


معاون اجرایی رئیس جمهور به اینکه در سفرهای استانی دور دوم به صورت تلفیقی هم مصوبه خواهیم داشت و هم نظارت بر اجرای مصوبات قبل صورت خواهد گرفت اشاره و تصریح کرد: اجرای مصوبات مدام در حال پایش هستند و گزارش آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین تیمی مشخص شده و میزان اجرای مصوبات سفرهای استانی را ارزیابی خواهد کرد، در دور جدید سفرهای استانی علاوه بر نظارت، مصوبات جدید هم خواهیم داشت.


مرتضوی این را هم گفت که با رویکرد اجرای مصوبات، نظارت میدانی و رفع مشکلات، پس از یک تنفس، دور دوم سفرها برنامه‌ریزی خواهد شد.


معاون اجرایی رئیس جمهور درباره  ۱۴ سفری که از فروردین به بعد انجام شده است، گفت : دولت برای تأمین منابع جاری تلاش‌های بسیاری انجام داد تا بدهی‌های گذشته جبران شود، اما در این ماه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از محل منابع عمومی تزریق شده و تا پایان ماه تزریق دیگری انجام خواهد شد و در نهایت بیش از تعهدات خود از محل منابع عمومی منابع تزریق کرده‌ایم.


به گفته مرتضوی در حوزه تامین منابع عمومی در ١٧ سفر اول، تقریبا تمام تعهدات محقق شده است.


وی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ درصد مصوبات سفرهای استانی طبق پیش بینی‌ها در سال ۱۴۰۰ عملیاتی شده است؛ درحالی‌که بازه زمانی در نظر گرفته شده برای اجرای این مصوبات ۴ ساله است.


 آبله میمونی در هیچ جای دنیا به صورت پاندمی در نیامده است / خانم های باردار و فرزندان تحت پوشش بیمه قرار می گیرند


 وزیر بهداشت و درمان درباره احتمال پاندمی آبله میمونی گفت که در هیچ جای دنیا به صورت پاندمی در نیامده است و مانند کرونا نگران کننده نیست.


«بهرام عین اللهی» این را هم گفت که تنها یک مورد بیماری آبله میمونی مثبت بود که خانم ٣۴ ساله از اهواز است و در حال رصد هستیم حتی پایگاه های مرزی را رصد کردیم اگر موردی بود مقابله می کنیم.


وزیر بهداشت و درمان از تصویب بسته‌های تشویقی برای پزشکان در مناطق محروم خبر داد و گفت: همچنین در نشست امروز هیات دولت تصویب شد خانم‌ها از ابتدای بارداری تا دوران شیردهی – یعنی دو سال پس از آن و فرزندان تا پنج سال اول تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.


وی اضافه کرد: در حوزه درمان ناباروری، قرار شد در مراکز دولتی تا ۹۰ درصد و مراکز خصوصی ۷۰ درصد هزینه‌های درمانی به مردم پرداخت شود.


وی با اشاره به وضعیت کنترل کرونا در کشور اظهار کرد: ما عمدتاً مردم را تشویق کردیم که امسال  یک بار دوز یادآور را تزریق کنند. وارد فصل سرما می‌شویم و به دلیل اینکه تهویه و فضا کمتر است توصیه می‌کنیم مردم یک بار دوز یادآور را تزریق کنند مخصوصاً آنها که بیماری زمینه‌ای دارند.


تیمی از ایران برای اطفای حریق مخازن نفت عازم کوبا شدند


وزیر نفت هم در حیاط پاستور از اعزام یک تیم از جمهوری اسلامی ایران برای اطفای حریق مخازن نفت عازم کوبا  خبرداد و گفت که هفته گذشته مخازن نفت کوبا دچار حریق شد و جمهوری اسلامی ایران بابت همکاری که با این کشور دارد، تیمی از متخصصان اچ پی سی را برای اطفای حریق و خاموش کردن مخازن اعزام کرد.


«جواد اوجی» ادامه داد: اطفای حریق کارساز بوده و دولت کوبا هم از این کمک تشکر کرده‌ است.


پیگیر حق‌آبه ایران از رود هیرمند هستیم


وزیر نیرو گفت: در بحث تالاب‌ها مهمترین موضوعی که دنبال می‌کنیم حقابه تالاب‌ها است، چون در برخی نقاط کشور بخاطر خشکسالی‌ها امکان تامین آب فراهم نیست.


«علی اکبر محرابیان» گفت که به همین دلیل پیگیری می‌کنیم نخست سهم محیط زیست از حقابه‌ها داده و سپس رهاسازی و مشکلات مرتفع شود. بعضا کشت‌های غیرقانونی در مسیر این تالاب‌ها انجام می‌شود که پیگیر این موضوع هم هستیم.


وی درباره اعمال قبض آب و برق برای خانه‌های خالی، گفت: منتظر تصویب آیین‌نامه هستیم. مکلف به اجرای آیین‌نامه‌ها در چارچوب قانون و مقررات هستیم فعلا از خانه‌های خالی فقط حق اشتراک دریافت می‌شود.


وزیر نیرو در پاسخ به ایرنا مبنی بر ماموریت رییس جمهور در پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند، گفت: سهم ما هم در هیرمند و هم در حوزه ترکیه در دستور کار دولت است تا حقابه قانونی تامین شود.


محرابیان با اشاره به معاهده ۱۳۵۱ با افغانستان ادامه داد: پیگیری می‌کنیم تا این حقابه تامین شود. البته مشکل سازه الحاقی به سد داشتیم که طرف افغانستانی تعهد کردند اجازه ندهند قطره‌ای آب به منطقه لم یزرع گوته زره وارد شود.


بدهی مالیاتی فعالان اقتصادی در هفته دولت بخشوده می‌شود


وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: به منظور مساعدت با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی که نتوانستند بدهی مالیاتی خود را بپردازند، از ۲۹ مرداد تا ۱۰ شهریور مشروط بر پرداخت اصل بدهی مالیاتی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای فعالان حقیقی و تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان برای فعالان حقوقی بخشودگی ۱۰۰ درصد مالیاتی انجام خواهد شد.


«سید احسان خاندوزی» ادامه داد: فعالان اقتصادی در این بازه زمانی می‌توانند تسویه حساب مالیاتی خود را انجام دهند.


وزیر امور اقتصادی و داریی درباره واگذاری اموال دولت گفت: آسیب‌شناسی‌های لازم برای واگذاری اموال دولت  انجام شده و موفق شدیم مصوبه‌ای از شورای عالی هماهنگی اقتصادی بگیریم که طبق این مصوبه کمیته‌ای با عنوان «هیأت مولد سازی داراهایی دولت» با اختیارات ویژه شکل بگیرد و در فروش  دارایی‌های مازاد دولتی اختیار کامل وجود داشته باشد.


وزیر اقتصاد، یکی از بهترین روش‌های تأمین کسری دولت را همین فروش اموال آزاد و دارایی‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: به تبع آن هیچ آسیبی هم به وضعیت اقتصادی مردم وارد نمی شود.


باید به فوریت سرپرست بدمینتون تعیین شود/ نامه فیفا برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها در حد پیشنهاد است


وزیر ورزش و جوانان از تعیین سرپرست برای فدراسیون بدمینتون آن هم به فوریت خبر داد. وی همچنین تاکید کرد نامه فیفا برای حضور زنان در استادیوم‌ها برای رقابت‌های باشگاهی تنها در حد پیشنهاد است.


«سیدحمید سجادی» در واکنش به برابر شدن تعداد اعضای المپیکی و غیرالمپیکی مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک که قرار است در تاریخ ششم شهریورماه برگزار شود، اظهار داشت: از سیدمحمد پولادگر (معاون قهرمانی وزارت ورزش) خواسته‌ام این مورد را برررسی کرده و به من گزارش دهد.


وی در پاسخ به این سوال که وزارت ورزش برای رسمیت یافتن مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک چه اقدامی خواهد کرد و آیا انتخابات فدراسیون سوارکاری برگزار خواهد شد یا خیر، افزود: ما اصلا کاری به انتخابات کمیته ملی المپیک نداریم. در حال حاضر دوره چهار ساله ریاست فدراسیون بدمینتون به پایان رسیده و باید به فوریت برای این فدراسیون سرپرست تعیین کنیم. این مسئله ربطی به انتخابات کمیته ملی المپیک ندارد. چون وقتی دوره چهار ساله ریاست یک فدراسیون به اتمام می‌رسد، شرایط اداره فدراسیون غیرقانونی می‌شود. ضمن این که در حال بررسی انتخابات فدراسیون سوارکاری هستیم. باید یک جلسه مشترک بین وزارت ورزش و فدراسیون سوارکاری و کمیته ملی المپیک برگزار کرده و در آن جلسه تصمیم‌گیری کنیم. نگران این موضوع نباشید. قرار بود حتی این جلسه امروز برگزار شود که من امروز وقت ندارم.


سجادی در خصوص حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی گفت: ما اصلا به دنبال تفکیک بحث فوتبال از سایر رشته‌ها و به قول قدیمی‌ها به دنبال طناب کشیدن بین دریای مازندران و گیلان نیستیم. در حال حاضر در بیشتر رشته‌های ورزشی خانواده‌ها قصد حضور دارند و برای انجام این کار نیازمند یکسری هماهنگی‌ها هستیم. این هماهنگی‌ گاهی سهل‌تر و قابل وصول‌تر است و گاهی مثل فوتبال سازوکار، جمعیت و محل برگزاری آن رویداد متفاوت است. وقتی ۵۰۰، ۱۰۰۰ یا حتی ۳ هزار خانم قصد حضور در یک رویداد فوتبالی را دارند، باید دستورالعمل‌ها را بیشتر رعایت کنیم، هماهنگی‌ها بیشتر باشد و آن‌چه به آن محیط انتظام می‌دهد، باید دیده شود. در برخی از رشته‌ها خیلی راحت وارد سالن می‌شوند و مسابقه را نگاه می‌کنند اما سازوکار فوتبال متفاوت است.


وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: در حال حاضر جلساتی برگزار کردیم. خودمان این حضور را دوست داریم و نمی‌خواهیم خدایی ناکرده نگاه‌ها در بیرون از ایران این‌طور باشد که بگویند ایرانی‌ها مخالف ورود زنان به استادیوم‌ها هستند. خیر اصلا چنین تفکری وجود ندارد.


سجادی افزود: یکسری اطلاعات از ایران به بیرون می‌دهند و می‌گویند در فلان رشته زنان و تماشاگران را راه نمی‌دهند. در حالی که چندسال است که خانم‌ها با عزت و احترام به استادیوم‌ها می‌آیند و بازی‌های تیم ملی فوتبال را می‌بینند. حتی بازی ایران و عراق شب‌هنگام برگزار شد ولی برای تردد خانم‌ها اتوبوس گذاشتیم و ورودی مستقل و خوبی داشتند. در جریان این دیدارها همه تیپ آدمی حضور داشتند و هیچ ایرادی هم به ما گرفته نشد؛ حاشیه‌ای ایجاد نشد و مشکلی خاصی نداشتیم.


وزیر ورزش در واکنش به نامه فیفا برای حضور زنان در استادیوم‌ها در جریان رقابت‌های باشگاهی هم گفت: فیفا در نامه خود حضور زنان در رقابت‌های باشگاهی را پیشنهاد داده است. تاکید می‌کنم نامه فیفا در حد پیشنهاد بوده. ما در حال پیگیری برای شناسیایی استادیوم‌هایی هستیم که زیر ساخت مناسب دارند و شرایط شورای تامین، دستورالعمل‌های امنیتی و انتظامی در آن‌ها فراهم است. از قبل جلساتی در این خصوص شروع شده و اصلا ما کاری به نامه فیفا نداشتیم. وقتی استارت این کار را زدیم گفتند، یکی دو سال پیش توافقاتی برای حضور زنان در رقابت‌های تیم ملی و باشگاهی انجام شده. ما هم همان دستورالعمل‌ها را جلو می‌بریم و اگر تعهدی ایجاد شده و چیزی امضا شده از طرف ایران بوده. بالاخره این اسم ایران است و فرقی ندارد بنده وزیر باشم یا فرد دیگری. در این خصوص صحبت کرده‌اند. چون دستورالعمل‌های فیفا یک به یک جلو می‌رود. مثلا فیفا می‌گوید برای تماشاگران این اتفاق رخ دهد، پارکینگ و رختکن باید این‌طور باشد، استانداردهای استادیوم‌ها باید این‌طور باشد.


وی گفت: در دستورالعمل حرفه‌ای شدن باشگاه‌ها هم چنین چیزهایی داشتیم. ایرادهایی که از گل‌گهر، پرسپولیس و استقلال گرفتند هم به خاطر همین دستورالعمل‌ها بود. این هم همین‌طور (ماجرای ورود زنان به استادیوم‌ها). دستورالعمل‌ها می‌گوید وقتی قرار است رقابتی برگزار شود، به زنان هم شانس حضور بدهید؛ این چیز عجیب و غریبی نیست. مگر در رشته‌های ورزشی دیگری مثل دوومیدانی، والیبال و… زنان برای تماشا نمی‌آیند؟ منتها تعداد حضور زنان تماشاگر در این رقابت‌ها محدود است و عدد طوری نیست که به چالش کشیده شود. اما فوتبال بیشتر مورد توجه است و انتظار این است که زنان علاقه‌مند، خانواده ورزش و خانواده فوتبالیست‌ها، مربیان و کادر فنی بتوانند بازی‌ها را از نزدیک ببینند. ما هم در حال بررسی شرایط هستیم. با مبادی مختلف صحبت کرده‌ایم تا بتوانیم مجوزهای شورای تامین را بگیریم. قوانینی داریم و طبق قوانین جلو می‌رویم و فکر هم نمی‌کنم با مشکل خاصی مواجه شویم. انشاا… جایگاه خوبی برای زنان درست می‌کنیم که بسیار راحت وارد استادیوم شوند. به دنبال تسهیل ورود، خروج و مشاعات هستیم. جای نگرانی نیست و به دنبال آن هستیم که زنان با مجوز وارد استادیوم‌ها شوند.


شبکه فیبرنوری منازل هفته دولت افتتاح می‌شود


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افتتاح شبکه فیبرنوری منازل در هفته دولت خبر داد و گفت: با افتتاح این شبکه فیبرنوری، سرعت اینترنت بهبود می‌یابد.


«عیسی زارع پور» ادامه داد که در کنار آن سرعت اینترنت تلفن همراه هم افزایش خواهد یافت.


وزیر ارتباطات از رسیدن به وضعیت پایدار ماهواره خیام خبر داد و گفت: تا یکی دو هفته آینده اولین تصاویر از این ماهواره دریافت می‌شود.


زارع پور اختلال ایجاد شده در شبکه اجتماعی اینستاگرام در روزهای اخیر را به دلیل مشکلات فنی عنوان کرد و اظهار داشت: در حوزه اینترنت ثابت مشکلاتی وجود دارد و وضعیت اینترنت ثابت خوب نیست که در تلاش برای بهبود آن هستیم؛ افزایش سرعت اینترنت حق مردم است و برای احقاق آن تلاش می‌کنیم.   این اختلال بر اثر یک مشکل فنی بوده است.


دولت دنبال پایداری در خودکفایی تولید گندمِ نان است


 وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه خودکفایی ما در تولید آرد در سال‌های گذشته سینوسی بوده است، گفت: نگاه دولت ایجاد پایداری خودکفایی در تولید گندم نان است و به تولید ۹ میلیون تن گندم خبازی نیاز داریم.


سید جواد ساداتی‌نژاد،  روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به ایرنا درباره تأکیدات و مأموریت رئیس‌جمهور در جلسه نظارت ستادی به وزارت جهاد، گفت: محوری‌ترین مساله‌ مطرح شد رئیس‌جمهور در این بازدید، تأمین پایدار غذای باکیفیت،  سالم و ارزان با منشاء داخلی بود که بحث تنظیم بازار، سلامت غذا، افزایش بهره‌وری، کاهش دلالی و حمایت از تولید داخل در آن لحاظ شده باشد.


وی با بیان اینکه از ابتدای دولت حمایت از تولید داخل در حوزه کشاورزی با کشاورزی قراردادی شروع شده است، عنوان کرد: با افزایش قیمت خرید تضمینی و کاهش قیمت کود، عملاً تغذیه خاک افزایش یافته و امسال تولید گندم از مرز هفت میلیون تن گذشت و خوشبختانه شرایط مطلوبی در تولید گندم داریم.


وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال زراعی آینده همین مسیر را پیش خواهیم رفت و نگاه ما پایداری خودکفایی در تولید گندم نان است. ما در سال‌های گذشته خودکفایی داشتیم اما این حرکت سینوسی بود و ما به دنبال پایداری این امر هستیم.  به ۹ میلیون تن گندم خبازی برای رسیدن به این خودکفایی نیاز داریم.