تهران-ایرنا- یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: دور جدید مذاکرات با سعودی ها و اماراتی‌ها به زودی شروع می شود و امیدواریم که روابط تهران-دوحه الگویی برای روابط دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با ایران شود.


سید هادی سیدافقهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا درباره پیگیری سیاست همسایگی توسط دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: دستاوردهای گسترده سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک سفرهای رئیس جمهور به کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان و روسیه به خوبی در رسانه‌ها تبیین نشد.


وی با انتقاد از کسانی که برای سفر رئیس جمهور به روسیه در داخل و خارج کشور حاشیه سازی کردند، افزود: حجم حملات رسانه‌ای علیه سفر رئیس جمهور به روسیه نشان‌دهنده اهمیت راهبردی این سفر در ارتقای جایگاه ایران در منطقه و جهان بود.


این کارشناس مسائل منطقه به تهیه پیش نویس توافقنامه راهبردی در کنار گشایش اعتبار ۱۰ میلیارد دلاری برای ایران و توسعه همکاری های دو کشور در حوزه تروریسم، انرژی و انتقال فناوری در طول سفر آیت الله رئیسی به مسکو را یادآور شد و گفت: دستاوردهای سفر تا حدی برجسته بود که مخالفان از روی استیصال، طول میز گفت‌وگو بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رئیس جمهور ایران را برای حاشیه سازی مستمسک قرار دادند که بیشتر به شوخی شبیه بود.


دیدارهای دیپلماتیک آیت‌الله رئیسی در کاهش تنش‌ها موثر بود


سیدافقهی، سفر رئیس جمهور به عشق آباد و شرکت در اجلاس سازمان همکاری اقتصادی(اکو) را یادآور شد و خاطرنشان کرد: دیدارهای آیت الله رئیسی با سران کشورهای حاضر در نشست اکو در کاهش تنش ها با همسایگان موثر بود.
وی، دیدار آیت الله رئیسی با الهام علی‌یف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در حاشیه اجلاس اکو را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: این دیدار مانع از آن شد که توطئه‌ چینی‌ها برای ایجاد شکاف بین دو کشور به نتیجه برسند. احیای توافق سواپ گاز بین ایران، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان یک دستاورد مهم سفر به عشق آباد بود.  


این کارشناس حوزه سیاست خارجی به دیدار آیت الله رئیسی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حاشیه اجلاس اکو اشاره کرد و افزود: مسائل افغانستان، سوریه و دیگر مسائل دوجانبه ومنطقه ای در این دیدار بررسی شد و در نزدیک کردن دیدگاه های مقامات ارشد دو کشور به یکدیگر موثر بود.


سیدافقهی درباره دیدار اخیر آیت الله رئیسی از قطر نیز گفت: آمریکایی ها در دوره های مختلف اجازه ندادند روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس پایدار و رو به افزایش باشد واین سفر می تواند مقدمه ای برای بهبود روابط با کشورهای این منطقه باشد.


وی با بیان اینکه ایران و قطر از ابتدای انقلاب روابط خوبی داشته اند، افزود: ایرانی های مقیم قطر بخش مهمی از جمعیت این کشور هستند و در مراکز مهم اقتصادی و سیاسی آن نفوذ زیادی دارند و گسترش روابط با دوحه برای ایران اهمیت راهبردی زیادی به لحاظ امنیتی، سیاسی و اقتصادی دارد.


این کارشناس مسائل بین الملل، تحریم قطر توسط عربستان و متحدانش را یادآور شد و گفت: تحریم قطر یک شوک به امنیت منطقه بود و حتی عربستان قصد حمله نظامی به دوحه را داشت که با تلاش های منطقه ای، این طرح خنثی شد. باز گذاشتن کریدورهایی هوایی و دریایی و حمایت های اقتصادی، دیپلماتیک و سیاسی ایران، راه نفس کشیدن قطری ها را باز کرد و مانع از قطع شدن ارتباط آنها با جهان خارج شد.


ایران ثابت کرد دشمن کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیست


سیدافقهی افزود: ایران در جریان تنش بین قطر و چهار کشور عرب دیگر، به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ثابت کرد که دشمن آنها نیست و حاضر است مثل قطر و عمان با بقیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، رابطه سالم و معتدل داشته باشد.


وی با بیان اینکه زمینه برای توسعه روابط تهران-دوحه در همه زمینه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آماده است، گفت: ۱۴ قرارداد در سفر رئیس جمهور به دوحه امضا شد. این قراردادها غیر از یادداشت‌تفاهم‌هایی است که بعد از کار کارشناسی، تبدیل به توافقنامه خواهند شد.


این تحلیلگر مسائل غرب آسیا افزود: قطر بازار بسیار خوبی برای فروش کالاهای ایرانی است و دو کشور زمینه های خوبی برای تبادل فناوری و همکاری در حوزه توریسم، انرژی، عمرانی، سدسازی، ورزشی، فرهنگی و سیاسی دارند.


سیدافقهی، نقش ایران، قطر و روسیه در مجمع صادرکنندگان گاز را یادآور شد و افزود: این مجمع نقش مهمی در موازنه بازار انرژی در همه حوزه های تولید، قیمت گذاری و توزیع دارد.


وی به بحران اوکراین و تاثیر آن بر حوزه انرژی اشاره کرد و افزود: احتمال قطع صادرات گاز روسیه به اروپا وجود دارد و کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز لازم است از هم اکنون تدابیر لازم را در این حوزه اتخاذ کنند.


روابط تهران-دوحه الگوی خوبی برای ارتباط با دیگر کشورهاست


این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه قطر به خاطر امکانات مالی و دیپلماسی متوازن، متعادل و منطقی روابط بسیار گسترده ای با جهان دارد، گفت: با قطر در مسائل منطقه ای، وجوه مشترک زیادی داریم و در مسئله یمن، نظراتمان بسیار به هم نزدیک است. مسائل فلسطین، لبنان، عراق و سوریه از جمله مسائل مورد توجه تهران و دوحه بوده و در این کشورها نقش‌آفرین هستند.


سیدافقهی، قطر را میانجی صادق و جدی مذاکرات برجام عنوان کرد و افزود: امیر قطر برای کمک به احیای برجام اعلام آمادگی کرده و این کشور می تواند بسیار بهتر از اروپایی ها نقش میانجی را در مذاکرات ایفا کند.


وی، قطر را نیازمند گسترش روابط با ایران دانست و گفت: دولت سیزدهم نیز ثابت کرد آماده گسترش همکاری های سیاسی، امنیتی، منطقه ای و اقتصادی با قطر است.


این کارشناس مسائل بین الملل، مذاکرات ایران با امارات و عربستان را یادآور شد و افزود: مذاکرات با سعودی ها و اماراتی ها هم به زودی شروع می شود و امیدواریم که روابط تهران-دوحه الگویی برای روابط دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با ایران شود.


سیدافقهی، نقش قطر و عمان به عنوان کشورهای میانه رو در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را برجسته دانست و افزود: قطر و عمان می توانند به عنوان اعضای شورای همکاری خلیج فارس، مانع اقدامات دیپلماتیک و سیاسی این شورا علیه ایران شوند.