تهران – ایرنا – روسیه دربحبوحه جنگ اوکراین و در حالی که از سوی غرب و آمریکا در بخش فناوری فضایی با تحریم مواجه شد، امروز جمعه سه فضانورد روس را با فضاپیمای سایوز «ام اس -۲۱» (Soyuz MS-۲۱) راهی ایستگاه بین المللی فضایی کرد، ایستگاهی که ناسا درمورد آینده آن با توجه با تحریم های آمریکا نگران است.


به گزارش روز جمعه ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار این خبر افزود: فضاپیمای سایوز ام اس -۲۱ از مرکز فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد،  با خود خدمه  اعزامی ISS-۶۶ را به ایستگاه بین الملی فضایی برد.


بنابراین گزارش، «اولگ آرتمیف» (Oleg Artemyev)، «دنیس متیف» (Denis Matveev) و «سرگئی کورساکوف» (Sergei Korsakov) سه فضانورد روس این فضاپیما هستند.


ایستگاه بین المللی فضایی که در فاصله بیش از ۴۰۰ کیلومتری از زمین قرار دارد هم اکنون دارای ۷ خدمه است، با اضافه شدن خدمه جدید، این بالاترین ظرفیت برای ایستگاه بین المللی فضایی از زمان قرار گرفتن آن در مدار زمین طی بیش از ۲۳ سال گذشته است؛ درحال حاضر ۴ فضانورد آمریکایی ، ۲ فضانورد روس و یک فضانورد آلمانی در ایستگاه بین المللی مسقر و بایکدیگر همکاری دارند، حال روسیه تلاش دارد تا بر خدمه روس خود در این ایستگاه بیافزاید.


وقوع جنگ در اوکراین و اعمال تحریم های کاخ سفید بر بخش فضایی روسیه، امنیت فضا و ایستگاه بین المللی فضایی را متاثر ساخت، علاوه بر ابراز نگرانی  سازمان فضایی آمریکا «ناسا» دراین زمینه؛ « روسکاسموس »، سازمان فضایی فدرال روسیه نیز  نسبت به از بین رفتن همکاری دوجانبه دراین ایستگاه هشدار داد.


روسیه سه فضانورد روس را به ایستگاه بین المللی فضایی فرستاد


 ایستگاه بین المللی فضایی که حاصل کار چندین کشور جهان همچون، کانادا، اسپانیا، ژاپن  و دیگر کشورها است،  بطور کل به  دوبخش  اصلی تقسیم  می شود، بخش آمریکایی و بخش روسی که نمی توان این مجموعه  را  بطور فیزیکی از هم جدا کرد؛ دربخش آمریکایی تامین کننده برق و بخش روسی تعادل این ایستگاه را برعهده دارند، موتورهای دو سایوز ۲.۱ و ام اس -۲۱ روسیه، قدرت نگاه داشتن این ایستگاه در این مدار و تعادل آنرا را دارند؛ این موتورها از مرکز فضایی مستقر بر روی زمین به کار می افتند.


خبرگزاری تاس طی روزهای گذشته از انجام هفت راه پیمایی فضایی توسط خدمه روس این ایستگاه که از امروز نخستین آن قرار است انجام شود، خبر داده بود.





**۱۳۰۲**