تهران- ایرنا- کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی برای اثرگذاری بر روند مذاکرات وین، گفت: این رژیم به دنبال اثرگذاری بر مذاکرات وین است تا بتواند تشویشی ایجاد کند.


سید هادی سیدافقهی در کفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی برای اثرگذاری در مذاکرات وین، گفت: ایران، از آغاز فعالیت‌های رسمی هسته‌ای عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) شد. اما رژیم صهیونیستی سعی در مانع‌تراشی در مسیر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران داشت و خواست جلوی فعالیت‌های ایران را به انحای مختلف بگیرد.


این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اضافه کرد: به واسطه ترور دانشمندان هسته‌ای و هم حمله‌های سایبری و تروریستی به تاسیسات هسته‌ای ما می‌کرد. در آستانه امضای توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ هم رژیم صهیونیستی و هم عربستان سعودی تلاش زیادی کردند که جلوی امضای این توافقنامه را بگیرند.


سیدافقهی تصریح کرد: نتانیاهو نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی هم با تحریک لابی‌های مختلف در آمریکا هم با دیدارهای مختلف و سخنرانی‌های آتشین در کنگره آمریکا هشدار می‌داد و می‌گفت اگر این توافق امضا شود، امنیت جهان و رژیم صهیونیستی به خطر می‌افتد و دوستان ما در خلیج فارس احساس ناامنی می‌کنند و ایران تبدیل به قدرت هسته‌ای و دارای سلاح هسته‌ای می‌شود. اما اوباما نیاز داشت که این توافق امضا شود.


وی با بیان اینکه به اعتراف و اقرار خود ترامپ، نتانیاهو ترامپ را مجبور کرد که از برجام خارج شود و حتی وی را تحریک کرد که شهید سلیمانی را ترور کرده و به شهادت برساند، افزود:  به خاطر همین صحبت‌های ترامپ، نتانیاهو جزو اولین افرادی بود که بعد از پیروزی بایدن در انتخابات به او تبریک گفت؛ اما ترامپ هنوز هم بایدن را رئیس جهور آمریکا نمی‌داند.


این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار همافران و فرماندهان نیروی هوایی ارتش به مناسب ۱۹ بهمن که سالگرد بیعت همافران با حضرت امام (ره) بود، به این مطلب اشاره داشتند که امروز ترامپ و بایدن دست به دست هم دادند تا سناریوی نابودی آمریکا را به اتمام برسانند.


وی با بیان اینکه بنابراین رژیم صهیونیستی هنوز در دور هفتم و هشتم، اقدامات خود را ادامه می‌دهد، اظهار داشت: نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته است که چه این مذاکرات بین ایران و آمریکا به توافق بیانجامد و چه به توافق نیانجامد، ما آزادی خود را در مقابل ایران برای حفظ منافع خودمان، محفوظ می‌دانیم. البته پاسخ این یاوه‌گویی‌ها و اقدامات تروریستی خود را به شکل‌های مختلف دریافت کرده‌اند.


این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا تاکید کرد: بنابراین اقدامات و اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی برای تحریک افکار عمومی دنیا، مشوح نشان دادن ایران است که بگوید کشورمان به دنبال ساخت سلاح اتمی است و همچنین برای اثرگذاری بر مذاکرات وین است تا بتواند تشویشی ایجاد کند.


سیدافقهی تاکید کرد: اگر قرار باشد توافقی شکل بگیرد، هیچ یک از کشورها به این یاوه‌گویی‌ها توجهی نخواهند کرد.