تهران-ایرنا- فیلیپو گراندی کمیسر عالی پناهجویان سازمان ملل اعلام کرد که در ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۵۰ هزار اوکراینی این کشور را ترک کرده‌اند.


به گزارش روز جمعه ایرنا از “سی ان ان”، گراندی در توییتی گفت: بیش از ۵۰ هزار پناهجوی اوکراینی در کمتر از ۴۸ ساعت از کشور خود گریخته‌اند. اکثریت آن‌ها به لهستان و مولداوی پناه برده‌اند و بسیاری نیز درحال حرکت برای خروج از مرزهای اوکراین هستند. 
آژانس پناهندگان سازمان ملل تخمین می‌زند که به دلیل حمله روسیه به اوکراین، ده‌ها هزار نفر آواره خواهند شد. 


به گزارش ایرنا، این درحالی است که یک مقام امنیتی روسیه روز جمعه به خبرگزاری دولتی تاس گفت: از روز ۱۸ ماه فوریه تاکنون، ۱۱۳ هزار نفر از ساکنان جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک به روسیه پناهنده شده‌اند.


به گفته این مقام دولتی روسیه، ۷۱ هزار نفر از این افراد، تابعیت اوکراینی، ۴۱ هزار نفر تابعیت روسیه دارند و ۳۴۵ نفر هم اتباع کشورهای دیگر هستند. 


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. 
پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه/۵ اسفند ماه در یک سخنرانی تلویزیونی ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.