نیویورک- ایرنا- فیلیپو گراندی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد؛ در زمان حاضر ۵۲۰ هزار پناهجو از اوکراین در کشورهای همسایه وجود دارد و این رقم هر ساعت در حال افزایش است.


این مقام ارشد سازمان ملل عصر دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که در ۴۰ سال سابقه کار در بحران های مهاجرتی به ندرت شاهد چنین مهاجرت سریع و باورنکردنی مردمی بوده است.


گراندی، که از طریق ویدئو کنفرانس از ژنو سوئیس در شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی می کرد، افزود: مهاجرت مردم از اوکراین مطمئناً بزرگترین مهاجرت در اروپا، از زمان جنگ‌های بالکان تاکنون است.


وی توضیح داد؛ بیش از ۲۸۰ هزار نفر از مردم اوکراین به لهستان، ۹۴ هزار نفر دیگر به مجارستان، نزدیک به ۴۰ هزار نفر به  مولداوی، ۳۴ هزار نفر به رومانی و ۳۰ هزار نفر به اسلواکی گریخته اند.


این مقام ارشد سازمان ملل در عین حال گفت: همچنین می دانیم که تعداد قابل توجهی به روسیه مهاجرت کرده اند.


گراندی ادامه داد: غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی باید محافظت شوند و دسترسی بشردوستانه برای کسانی که کمک رسانی می کنند باید فراهم شود.


وی تصریح کرد در صورتی که این دسترسی فراهم نشود رنج و سختی مردم بشدت افزایش خواهد یافت.


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.


پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه/۵ اسفند ماه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.


به دنبال حمله نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد پنجمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.


بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کرده اند.