نیویورک- ایرنا- سفیر و نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد اظهار داشت نشست تاریخی اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل در مورد وضعیت اوکراین کارزار ضد روسیه را تکمیل می کند.


بسام صباغ سفیر و نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد عصر دوشنبه به وقت محلی در روز نخست نشست اضطراری و فوری مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین  افزود که این نشست تاریخی اضطراری در مورد وضعیت اوکراین کارزار ضد روسیه را تکمیل می کند که منبع آن لفاظی خصمانه و تحریک آمیز غرب علیه روسیه است که در نهایت حاکمیت و تمامیت ارضی روسیه را به خطر انداخته است.


سفیر دولت بشار اسد در سازمان ملل اضافه کرد سوریه کارزار علیه روسیه را که از سوی غرب و رسانه های غربی برای انتشار اخبار جعلی و اتهامات انجام می شود، محکوم می کند.


وی تاکید کرد تشدید اوضاع بین روسیه و اوکراین ناشی از آن است که کشورهای غربی به تعهدات خود در قبال روسیه احترام نمی‌گذارند و این برای دهه‌ها ادامه دارد.


صباغ ادامه داد آنچه جالب است با وجود بحران های مختلف جامعه بین المللی و شکست شورای امنیت در انجام وظایف خود برای حل این بحران ها، کشورهای غربی هیچگاه خواهان برگزاری یک جلسه اضطراری مجمع عمومی نشدند. این نشان دهنده سیاست دو رویی است که بر پایه منافع است و نه اصول.


نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تصریح کرد اسناد سازمان ملل سرشار از دخالت های غیر قانونی غرب و اقدامات خصمانه آمریکا و متحدان آن در ناتو است که سبب کشته شدن میلیون ها نفر در کره، ویتنام، افغانستان، عراق و سوریه شده است. باید به تحریم هایی که علیه کشورهای لاتین و غیر وضع شده است نیز اشاره کنم.


وی تاکید کرد سوریه بر حل اختلافات منطقه ای با استفاده از گفتگو و دیپلماسی تاکید می کند و از تلاش ها برای حفظ امنیت و ثبات در سراسر جهان حمایت می کند. ما به اصول منشور سازمان ملل احترام می گذاریم.


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.


پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه/۵ اسفند ماه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.


به دنبال حمله نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد پنجمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.


بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کرده اند.