تهران- ایرنا- نماینده مردم تهران در مجلس گفت:بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، صادرات نفت ایران در سال آینده باید به ۲.۷ میلیون بشکه در روز برسد که این ظرفیت در شرکت ملی نفت ایران برای صادرات وجود ندارد باید صادرات نفت واقع‌بینانه دیده شود.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا،«الیاس نادران» در نشست علنی  امروز-(یکشنبه ۱ اسفند ماه) در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در تذکری گفت: اولین تذکرم پیرو پیشنهاد آقای زنگنه است، چرا که در تبصره ۱ ماده ۱۸۲ آمده است که تنها پیشنهاداتی قابل طرح است که مغایر با قانون نباشد، اما در ماده ۱۸۱ نیز آمده است که اصلاح قانون دائمی و قانون برنامه توسعه در حین بررسی لایحه بودجه سالانه نیاز به دو سوم آرای نمایندگان دارد.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم تاکید کرد: هیات رئیسه باید این دو ماده را با هم جمع کرده و به یک وحدت رویه برسد و نتیجه را نیز به ما اعلام کند.


وی در تذکر دیگری با استناد به بند ۴ ماده ۱۸۲ تصریح کرد: الان در زمان بررسی درآمدهای عمومی کشور هستیم که یکی از اجزای مهم آن درآمدهای نفتی اعم از نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز است، در تبصره ۱ چند جزء وجود دارد که بخشی از درآمدهای نفتی به دولت اختصاص می یابد. همچنین ۱۱ میلیارد یورو به نیروهای مسلح و طرح های پیش رو و ۱۵ همت برای قیر خالص پرداختی مازاد بر درآمدهای نفتی دولت اختصاص پیدا می کند.


نادران بیان داشت:بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس و دولت و کارشناسان مختلف این تبصره بدان مفهوم است که صادرات نفت ما در سال آینده باید به ۲.۷ میلیون بشکه در روز برسد که ۱.۴ میلیون بشکه را دولت باید صادر کند و ۱.۳ میلیون را بقیه اجزا و بخش های کشور صادر کنند، اما اساساً این ظرفیت در شرکت ملی نفت ایران برای صادرات وجود ندارد و حتی اگر تحریم ها برداشته شود و پالایشگاه های داخلی هم تعطیل شده و همه نفت را صادر کنیم باز نمی توانیم این حجم را صادر کنیم، بنابراین لازم است این را برگردانیم تا دولت، کمیسیون تلفیق و هیات رئیسه در رابطه با آن تدبیری اندیشیده و توازنی برقرار کند تا واقع بینانه تنظیم شود.