تهران-ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: ما به زودی شاهد توسعه در زمینه دیپلماسی علم خواهیم بود و این مبتنی بر کاری است که این دانشگاه از چند ماه قبل آغاز کرده است.


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایرنا، پس از اینکه نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا روز جمعه در رأس هیاتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد، هیات همراه او با محوریت «سیلیا آدلا فلورس دی مادورو» همسر رئیس جمهور ونزوئلا به دعوت سعدالله نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در این دانشگاه حضور یافت.


این هیات از پارک علم و فناوری و مرکز رشد، نورآوری و کارآفرینی و سایر مراکز علمی دانشگاه شهید بهشتی بازدید کردند و همچنین در دو پژوهشکده لیزر و گیاهان دارویی که ذیل 10 پژوهشکده این دانشگاه است، نیز حضور یافتند.

سفر رئیس‌جمهور ونزوئلا به ایران به دعوت رسمی آیت‌الله رئیسی انجام ‌شده و بر اساس اعلام مدیرکل روابط‌ عمومی ریاست‌ جمهوری این سفر دو روزه خواهد بود.

در حاشیه بازدید و حضور هیات ونزوئلایی در دانشگاه شهید بهشتی که به منظور آشنایی با فناوری‌ها و پیشرفت‌های ایران در حوزه علمی-فناوری صورت گرفته است، نشستی علمی نیز با حضور جمعی از اساتید دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و محمودرضا آقامیری، بهجت قاسمی، علی اکبر متکان و حسین میرمحمدصادقی به عنوان اعضای هیات علمی در این مراسم، درباره موضوعات مختلفی از جمله استفاده از انرژی هسته‌ای، پیشرفت‌های دانشگاه در سنجش از دور و GIS، لزوم پرهیز از استانداردهای دوگانه در مواجهه با حقوق بشر و شهدای علوم هسته‌ای ایران نکاتی را مطرح کردند.
 


**علم‌الهدی: به زودی شاهد توسعه دیپلماسی علم خواهیم بود


همچنین جمیله سادات علم‌الهدی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و همسر رئیس جمهوری اسلامی نیز در این مراسم سخنرانی کرد.


رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی طی سخنانی با بیان اینکه سیاست و علم به یکدیگر گره خورده است، اظهار داشت: سیره امام رضا علیه‌السلام نیز گره زدن علم و سیاست بوده است و بیشترین احادیث ایشان هم بر علم، تفکر و اندیشه ورزی تاکید کرده است و خود این حضرت جلساتی را با عالمان گروه‌های مختلف برگزار می‌کردند، بنابراین پیوند علم و سیاست مورد توجه انقلاب اسلامی هم بوده است و ما برای تحقق آن باید بکوشیم.


علم الهدی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌های مختلف کشور گفت: ما به زودی شاهد توسعه در زمینه دیپلماسی علم خواهیم بود و این مبتنی بر کاری است که دانشگاه شهید بهشتی از چند ماه قبل آغاز کرده است.


عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه ما در دانشگاه میزبان مسوولان مختلفی برای مطالبه این موضوع هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به ظرفیت و ارتباطات با کشورهای مختلف، دانشگاه‌ نیز به دنبال پیشرو بودن در حوزه دیپلماسی علم است.


وی تاکید کرد: دانشگاه شهید بهشتی آمادگی دارد در جریان سفر هیات ونزوئلایی به ایران، دیدارهایی با حضور وزرای مرتبط در زمینه دیپلماسی علم برگزار کند تا دو کشور ظرفیت‌های خود را به اشتراک بگذارند.

علم الهدی در این نشست دانشگاهی از همسر رئیس جمهور ونزوئلا درخواست کرد که از آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی دانشگاه بازدید کند و در همین زمینه یادآور شد: با اینکه در سالهای گذشته در زمینه سیاسی و اقتصادی با یکدیگر همکاری خوبی داشته‌ایم، اما در حوزه علم و فرهنگ اینگونه نبوده است از این رو باید در دانشگاه‌های ما به روی یکدیگر باز شود و از ظرفیت‌های علمی یکدیگر برخوردار شویم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه رهبر انقلاب اسلامی همواره به مسئولان برای ارتباط با دانشگاه‌ها تاکید کرده‌اند، افزود: رئیس‌جمهور نیز همواره بر اهمیت و لزوم حضور وزرا و اعضای کابینه در دانشگاه‌ها تاکید دارند و معتقدند مسائل سیاسی و اقتصادی حتما در دانشگاه بررسی شود، از این رو رئیس‌جمهور تاکید دارد که اتاق فکر دولت، دانشگاه است.


** فلورس دی مادورو :دانشمندان را از بین می‌برند تا ریشه پیشرفت علمی را بخشکانند


همچنین در این مراسم سیلیا آدلا فلورس دی مادورو همسر رئیس جمهور ونزوئلا نیز طی سخنانی اظهار داشت: خوشحالم که امروز در ایران و در این جلسه حضور دارم.

فلورس دی مادورو با اشاره به برگزاری نشست با همسر رئیس جمهور کشورمان گفت که در این دیدار درباره امپریالیسم آمریکایی، اطلاعات دروغ و دستکاری شده غرب که با واقعیت موجود همخوانی ندارد، صحبت شده است.

همسر رئیس جمهور ونزوئلا ادامه داد: وقتی در جهان چنین اطلاعات غلط و نادرستی داده می‌شود، ما نیز قطعاً باید فراتر از دروغ‌های رسانه‌ای برویم و اشتراکات خود را تقویت کنیم.


وی با تاکید بر اینکه با ظرفیت‌ها، پیشرفت‌ها و زیبایی و توسعه ایران آشنا است، تصریح کرد که از کمپین‌های رسانه‌ای علیه ایران دفاع نمی‌کند.

فلورس دی مادورو اطلاعات ارائه شده در جلسه با چهره‌های علمی ایران را موید قوی بودن جمهوری اسلامی در زمینه علم و فناوری برشمرد و گفت: همانطور که هوگو چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا هم می‌گفت ما پیروز این میدان خواهیم بود.

همسر رئیس جمهور ونزوئلا با یادآوری این نکته که ما هم در ونزوئلا هر روز مورد هجمه دشمن قرار داریم چراکه می‌خواهیم مستقل باشیم، افزود: امپریالیسم آمریکایی این برنامه را دنبال می‌کند اما آنها نمی‌توانند به اهداف خود برسند.

وی با بیان اینکه آنها دانشمندان را از بین می‌برند تا ریشه پیشرفت علمی را بخشکانند، اظهار داشت: این در حالی است که همیشه کسانی هستند که این علم را به بیرون از کشور منتقل کنند، همانطور که سیمون بولیوار نیز این کار را انجام داد از این رو ما باید علم و فناوری را گسترش و بسط دهیم.

فلورس دی مادورو ادامه داد: امپریالیسم آمریکایی تلاش دارد ما را در همه زمینه ها از جمله رسانه تحت‌فشار و کنترل قرار داده و مواد مخدر را بین جوانان گسترش دهند تا آنها را از آگاهی دور کند لذا دانشگاه به خاطر تربیت نیرو یکی از بهترین مراکز مبارزه با امپریالیسم است.

همسر رئیس جمهور ونزوئلا تاکید کرد: ما نیز در ونزوئلا، مسیر مقاومت مردمی و وفادار بودن به دولتی که برای استقلال کشورمان تلاش می‌کند را درپیش گرفته‌ایم.


«ما نمی‌توانیم به دلیل تحریم ها تبادلات مالی انجام دهیم، به ویژه وقتی پاندمی کرونا اتفاق افتاد، این وضعیت سخت تر شد اما با این وجود ما توانستیم مسأله پاندمی کرونا را با تامین واکسن و دارو در کشور خودمان حل کنیم و امروز در وضعیت خوبی هستیم.»


وی در عین حال گفت: در این دوره سخت ما ایران را همراه خود داشتیم و با وجود هجمه‌ها توانستیم با اتحاد این دوره را پشت سر بگذاریم و تلاش داریم این روابط را گسترش دهیم و قطعاً متحد هم خواهیم ماند.


فلورس دی مادورو همچنین به اهمیت انعقاد قرارداد در زمینه تبادلات علمی و انرژی هسته‌ای اشاره کرد و یادآور شد: ایران و ونزوئلا هر دو یک راه مشترک دارند که می‌توانند امپریالیسم آمریکایی را شکست دهند و برنده میدان باشند.


**آقامیری: صنعت هسته‌ای زندگی را برای افراد آسان کرده است

همچنین در این مراسم، در این نشست علمی، محمودرضا آقامیری عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و از اساتید هسته‌ای کشورمان طی سخنانی اظهار داشت: ما در ایران تلاش داریم از فناوری هسته‌ای در تمام زمینه‌ها استفاده کنیم چراکه این صنعت توانسته زندگی را برای افراد آسان کند و در زمینه‌های مختلفی از جمله کشاورزی، پزشکی و تولید الکتریسیته قابل استفاده است.

آقامیری با بیان اینکه ایران هم مانند سایر ملل از این صنعت کاربردی استفاده می‌کند، تاکید کرد: در حال حاضر فقط ۳۲ کشور توانسته‌اند از این انرژی استفاده کنند که یکی از آنها نیز جمهوری اسلامی ایران است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اکنون فرانسه ۷۵ درصد انرژی خود و آمریکا نیز ۲۳ درصد انرژی‌اش را از این صنعت هسته‌ای می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ایران هم اکنون به چرخه سوخت هسته ای دست یافته‌ است، گفت: این صنعت در کشورمان از بخش معدن تا استفاده در راکتور بدون وابستگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


**همسر شهید شهریاری: ترور دانشمندان برای وابسته نگه داشتن کشورهاست


در ادامه این مراسم، بهجت قاسمی همسر شهید مجید شهریاری و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز با اشاره به مکتب تروریسم و ترور مغزهای متفکر و فرماندهان کشورهای مستقل برای بازداشتن توسعه این کشورها گفت: این اقدام برای وابسته نگه داشتن کشورها صورت می‌گیرد اما ایران و ونزوئلا نشان دادند زیر بار حرف زور جبهه استکبار نمی‌روند.

قاسمی افزود: تاکنون ۵ نفر از دانشمندان هسته‌ای کشورمان توسط دشمنان به منظور بازداشتن پیشرفت کشور و ایجاد ارعاب بین جوانان ترور شده‌اند اما بعد از هر ترور انگیزه جوانان ایرانی برای ادامه مسیر هسته‌ای بیشتر شد.

وی همچنین بر اتحاد کشورهای مستقل از جمله ایران و ونزوئلا در برابر جبهه استکبار تاکید کرد و یاد و خاطره هوگو چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا را نیز گرامی داشت.


**میرمحمدصادقی: امکان اتخاذ برخورد دوگانه با حقوق بشر سلب شود


حسین میرمحمد صادقی رئیس مرکز کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی نیز درباره لزوم پرهیز از استاندارهای دوگانه در مواجهه با حقوق بشر گفت: عده‌ای خود را تنها تعیین کننده حقوق بشر می‌دانند درحالی که اخیرا خانم آلنا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه تحریم‌ها با حضور در ایران درباره تاثیر تحریم بر مردم گزارشی ارائه داد.

وی افزود: امید است با افزایش اطلاع دولت‌ها، امکان اتخاذ برخورد دوگانه با حقوق بشر توسط برخی دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی از آنها سلب شود.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40