شیراز- ایرنا- معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در حیطه تجارت خارجی، نقشه راه تجارت خارجی و توسعه صادرات را با اولویت کالاهای ویژه و کشورهای خاص در این سازمان و با کمک و راهنمایی بخش خصوصی ترسیم کرده‌ایم که از سال آینده به طور جدی‌تری اجرایی خواهد شد.


به گزارش ایرنا، فرهاد نوری، روز شنبه در آیین نکوداشت روز ملی صادرات و تقدیر از صادر کنندگان نمونه استانی در شیراز افزود: در حوزه خارج از کشور مباحثی از جمله پیگیری جدی موافقت نامه‌ها، تعرفه‌های ترجیحی، هیات‌های تجاری، دیپلماسی و اقتصادی و به طور خلاصه حضور در بازارهای بین‌المللی در کالاهایی که برای ما دارای ارزش افزوده بیشتری هستند و در کشورهایی که موضوعاتی مانند بازگشت ارز و تبادلات مالی با راحتی بیشتری می‌تواند صورت گیرد دنبال خواهد شد.
وی ادامه داد: در حوزه داخل کشور و فضای کسب و کار نیز با توجه به شاخص‌های اقتصادی مانند نرخ ارز، نرخ تورم و قوانین و مقررات تجاری سعی دولت این است که بتواند زمینه مناسب‌تری برای توسعه کسب و کارهای صادراتی ایجاد کند.
او اظهار داشت: در این حوزه طی چند ماه اخیر موفقیت‌هایی حاصل شده که از جمله می‌توان به بخشنامه‌هایی که به کمک بانک مرکزی برای تسهیل بازگشت ارز و افزایش مهلت و زمان صادر شده اشاره کرد.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران افزود: تعهدات ارزی سه سال گذشته نیز با توجه به روش‌های گسترده‌تر بازگشت ارز تا پایان امسال ساماندهی خواهد شد تا تجار و فعالان اقتصادی ما برای سال آتی دغدغه کمتر و عملکرد بهتری داشته باشند.
نوری افزود: در حوزه مسائل درونی بنگاه‌ها و  کسب و کار کارها نیز موضوع ارتقاء و بهبود تکنولوژی، برند سازی و افزایش کیفیت باید مورد پیگیری قرار گیرد تا کالاهای ایرانی با برند ویژه و نام و نشان در بازارهای دنیا حضور پیدا کنند که البته این اتفاق ممکن است در کوتاه مدت روی ندهد و زمان بیشتری نیاز باشد.

حجم صادرات کشور روند افزایشی داشته است
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، با بیان اینکه حجم تجارت کشور در ۱۰ ماه گذشته بر اساس اعلام گمرک کشور افزایش داشته گفت: در اکثر گروه‌های کالایی با افزایش صادرات مواجه بوده‌ایم.
نوری بیان کرد: چند اتفاق خوب نیز طی ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که از جمله اینکه قیمت هر تن کالای صادراتی ما رو به بهبود است و همچنین بازارهایی با قیمت‌های بالاتر در دسترس کشور قرار گرفته‌اند.
وی اظهار داشت: در بحث تبادلات مالی و مشکلات موجود در این زمینه، یکی از روش‌هایی که فعالان بخش خصوصی به دنبال آن بوده‌اند به کارگیری ابزارهای نوین بانکی برای انتقال پول و پذیرش بانک مرکزی به  عنوان مرجع سیاستگذاری ارزی و پولی کشور است که در دستور کار قرار دارد و نتایج آن نیز به زودی و به شکل عملیاتی آشکار خواهد شد.
او افزود: در حوزه محصولات دانش بنیان و کالاهای نوین نیز جوانان ما به موفقیت‌های بسیار خوبی رسیده‌اند و در حوزه صادرات محصولات پیشرفته از جمله در حوزه محصولات پزشکی و داروهای خاص نیز اتفاقات خوبی در کشور روی داده و در برخی حوزه‌ها در رده چند کشور اول دنیا قرار گرفته‌ایم
وی گفت: البته حجم صادرات این محصولات هنوز اندک است اما امید بسیاری است که در آینده نزدیک در حوزه‌های مختلف سرآمد باشیم.
در این آیین از صادر کنندگان نمونه ملی و استانی و همچنین صادر کنندگان برتر استانی تقدیر شد.