تهران-ایرنا-رییس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه مجامع بین المللی در پیگیری بسیاری از مسایل تابع تجویزات مغرضانه قدرت های بزرگ هستند، گفت: سازمان ملل با استقلال عمل در تعیین گزارشگر ویژه برای ارائه گزارش سالانه درباره وضعیت حقوق بشر در آمریکا، اقدام کند.


به گزارش حوزه پارلمانی ایرنا از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری در واکنش به مجموعه تحرکات بین‌المللی جدید برای زیر سوال بردن عملکرد حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران از جمله گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل و نیز بیانیه یازده تن از کارشناسان این سازمان، گفت: تجربه نشان داده است که مجامع و محافل بین‌المللی همچون سازمان ملل در پیگیری بسیاری از مسایل و موضوعات جهانی تابع اراده و تجویزات سیاسی و مغرضانه قدرت‌های بزرگ هستند و به همین دلیل از وجاهت، اعتبار و مشروعیت لازم برای اظهارنظر در مورد حقوق بشر برخوردار نیستند.  

وی خاطرنشان کرد: افزایش توجه به موضوع اعتراضات ایران در گزارش دبیرکل سازمان ملل با عنوان «وضعیت حقوق بشر در ایران» و بیانیه کارشناسان این سازمان در برهه کنونی دارای دلالت‌های آشکار سیاسی است و همین موضوع اعتبار این نوع از گزارش‌ها را با چالش جدی مواجه می‌کند. اتهامات ناروا، اطلاعات بی‌پایه، غیر مستند و اغراق آمیز در تدوین این گزارش‌ها ناشی از انگیزه‌های خصمانه دشمنان و نقض ادعای بی‌طرفی سازمان‌های بین‌المللی است. 

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به حمایت ایالات متحده از بیانیه یازده کارشناس سازمان ملل درباره اتهام «سرکوب خشونت آمیز اعتراضات در ایران» گفت: موضع‌گیری نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پیرامون این بیانیه، اغراض سیاسی کاخ سفید را نمایان ساخت و نشان داد همانگونه که مقام معظم رهبری در سخنرانی ۱۴ خرداد امسال فرمودند، دشمنان به دنبال ضربه زدن به کشور از طریق ایجاد ناآرامی و اعتراضات خیابانی هستند.

 نگاهداری اظهارات تحریک آمیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره «حمایت از اعتراضات مسالمت آمیز در ایران» را نشانه دیگری از توطئه جدید واشنگتن برای مداخله در امور داخلی ایران عنوان کرد.


وی با بیان اینکه آمریکا در موضوع حقوق بشر نه تنها دارای استاندارهای دوگانه است بلکه یکی از بزرگترین ناقضان حقوق انسان‌ها نیز به شمار می¬آید تصریح کرد: واقعیات موجود در خصوص عملکرد حقوق بشری آمریکا موید آنست که دولت این کشور مطلقا صلاحیت اظهارنظر در مورد وضعیت حقوق بشر در سایر کشورها را ندارد. 

نگاهداری با اشاره به انتشار گزارش جدید و جامع دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص عملکرد حقوق بشری امریکا تاکید کرد: در این گزارش به تفصیل مصادیق نقض حقوق بشر از سوی دولت امریکا در داخل و خارج این کشور مورد بررسی قرار گرفته که نشان می‌دهد ایالات متحده در پیگیری سیاست‌ها و اقدامات داخلی و فرامرزی خود علیرغم مواضع اعلامی، کمترین اعتنایی برای مباحث و ملاحظات حقوق بشری قایل نیست.  

وی تاکید کرد: جای تعجب است که دبیرکل سازمان ملل با چشم پوشی از موارد متعدد نقض حقوق بشر از سوی دولت امریکا که حتی در محافل و رسانه‌های داخلی این کشور نیز بازتاب داشته است، با پروژه طراحی شده از سوی امریکایی‌ها برای تحریف واقعیات موجود در ایران، همصدا و همنوا می‌شود. 

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد: آمریکا در حالی از «سرکوب و خشونت در ایران» سخن می‌گوید که خود با داشتن تنها ۵ درصد از جمعیت جهان، ۲۵ درصد از جمعیت زندانی دنیا را در اختیار دارد و از این حیث بزرگ‌ترین زندانبان جهان محسوب می‌شود. 

وی افزود: علیرغم آنکه آمریکا مدعی آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز است، اعتراضات سال ۲۰۲۰ امریکا ابعاد جدیدی از عدم تاب‌آوری و خشونت دولت این کشور در تجمعات را آشکار ساخت و نشان داد که چگونه پلیس آمریکا در برابر دوربین‌ها، به بدترین شکل، معترضان را سرکوب می‌کند. 

نگاهداری در ادامه یادآور شد: در بهار سال ۲۰۲۰، به دنبال کشته شدن جورج فلوید، شهروند سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس، اعتراضات گسترده‌ای در ایالت‌های مختلف آمریکا برگزار شد. بیش از ۲۶ میلیون آمریکایی در این اعتراضات شرکت کردند. تجمعات در بسیاری از اوقات با سرکوب و خشونت پلیس علیه معترضان همراه بود. پلیس آمریکا به طور مکرر در اعتراضات مسالمت آمیز از رفتار خشونت‌آمیز و محرک های شیمیایی مانند گاز اشک‌آور و اسپری فلفل علیه معترضان استفاده کرد. بر اساس مستندات و گزارش‌های موجود حتی پزشکانی که برای امدادرسانی به محل اعتراضات آمده بودند نیز هدف اقدامات خشونت بار پلیس قرار گرفته‌اند. ضمن آنکه حداقل ده هزار نفر در ارتباط با اعتراضات دستگیر و روانه زندان شدند. در سال ۲۰۲۱، پلیس آمریکا تنها در پانزده روز شهروندان را مورد هدف گلوله قرار نداده و در باقی ایام سال به‌طور میانگین روزانه حق زندگی سه شهروند آمریکایی را از آنها گرفته است. 

وی افزود: سازمان ملل و شورای حقوق بشر این سازمان نه تنها نسبت به این قبیل خشونت‌ها در آمریکا واکنشی نشان نمی‌دهند بلکه در قبال اقدامات مستقیم و غیر مستقیم این کشور در سلب حقوق اولیه انسان‌ها در سراسر نقاط جهان نیز کنش خاصی ندارند. به عنوان نمونه، می‌توان به جنایت‌های رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در قبال مردم مظلوم فلسطین و یمن اشاره کرد که با حمایت مستقیم آمریکا صورت می‌گیرد. 

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به گزارش دفتر مطالعات سیاسی این مرکز در صخصو اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا، گفت: این گزارش نشان می‌دهد بر اساس آمارهای بین‌المللی تا اوایل سال ۲۰۲۲، بیش از ۲۰ میلیون شهروند یمنی یعنی نزدیک به نیمی از جمعیت این کشور، از قحطی و گرسنگی شدید رنج می‌بردند و ۷.۴ میلیون نفر دیگر نیز در آستانه قحطی شدید قرار داشتند. با این‌حال هیچ اقدام خاصی از سوی امریکا برای پایان دادن به جنایات جاری در یمن صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: حمایت‌های مستمر امریکا از جنایات رژیم صهیونیستی از جمله حمایت از جنگ دوازده روزه آن علیه مردم غزه در سال گذشته بار دیگر رویکرد ضد حقوق بشری آمریکا در حمایت از این رژیم اشغالگر را نمایان ساخت. به نحوی که رییس جمهور امریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی در جریان این جنگ پیشنهاد فروش ۷۳۵ میلیون دلار تسلیحات آمریکایی را به ارتش صهیونیستی ارائه داد. 

نگاهداری تاکید کرد: سفر قریب الوقوع بایدن به منطقه غرب آسیا و دیدار با سران رژیم صهیونیستی و عربستان ماهیت بدون روتوش آمریکا را به خوبی تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد که چگونه این کشور حاضر است در ازای تأمین منافع خود در برابر نقض غم‌انگیز حقوق اولیه بشر توسط متحدان این کشور سکوت اختیار کند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان با دعوت سازمان ملل به استقلال عمل و تعیین گزارشگر ویژه برای ارائه گزارش سالانه درباره وضعیت حقوق بشر در آمریکا، خاطر نشان کرد: دبیرکل سازمان ملل می‌بایست به دور از تاثیرپذیری از ملاحظات و فشارهای قدرتهای بزرگ نسبت به موضع‌گیری در خصوص مسایل و موضوعات مختلف جهانی به سیاقی بی‌طرفانه و غیرسیاسی اقدام نماید تا ضامن تامین اعتبار و مشروعیت این سازمان باشد.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40