تهران- ایرنا- محمدمهدی اسماعلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با ششمین روز جشنواره تئاتر فجر در گام چهلم با حضور در تالار حافظ به دیدن نمایش دکتر هاشمیان، نمایشی با محوریت شهدای سلامت نشست.


به‌ گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی در ششمین روز از برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مصادف با جمعه (۲۲ بهمن ماه) با حضور در تالار حافظ به تماشای نمایش دکتر هاشمیان به نویسندگی و کارگردانی محمدجواد صرامی از خمینی‌شهر اصفهان نشست.


قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی،‌ حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر، رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی،‌ وحید لک مدیر روابط عمومی،‌ اطلاع‌رسانی و تبلیغات در این دیدار به استقبال وزیر رفته و او را همراهی کردند.


سید موید علویان رئیس نظام پزشکی تهران، حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر عباس عبادی معاونت پرستاری وزارت بهداشت، فرهاد قائمیان، مازیار میری کارگردان سینما، دکتر محمدرضا هاشمیان فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری و  جمعی چند از مسئولان و کادر درمان نیز به تماشای این نمایش نشستند.


چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رخداد و رویدادی است که امسال با توجه به پشت سر گذاشتن دو سال از تجربه شیوع کرونا بخش ویژه‌ای را به شهدای مدافع سلامت اختصاص داده است که طی این ایام جان خود را در راه حفظ امنیت و سلامت جامعه از دست داده‌اند.


پیش از آغاز اجرای این نمایش محمدجواد صرامی کارگردانی این نمایش ضمن خیر مقدم به دکتر اسماعیلی و دیگر مخاطبان این اثر نمایشی گفت: با توجه به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در جشن میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار و تأکید ایشان بر تولید آثار هنری درباره مدافعان سلامت، ما شروع به ساخت این اثر کردیم که به جشنواره فجر هم رسید.



وی درباره دلیل انتخاب نام دکتر هاشمیان برای این اثر نمایشی گفت: دکتر هاشمیان یکی از پزشکان بسیار فعال در زمینه اپیدمی کرونا است که در بیمارستان مسیح دانشوری کار می‌کند. ما شاهد بودیم که آقای هاشمیان در فضای مجازی چقدر با مردم در ارتباط بود و در آگاه‌سازی مردم نسبت به این بیماری تلاش بسیاری می‌کرد. 


کارگردان نمایش دکتر هاشمیان ادامه داد: دکتر هاشمیان همیشه از پرستاران به‌عنوان خط اول مبارزه با همه‌گیری کرونا نام می‌برد و در این نمایش ما ایثار پرستاران به‌عنوان افرادی که بیشتری سختی را در مسیر مقابله کشیده‌اند به تصویر کشیده شده‌اند. این نمایشنامه به‌صورت اختصاصی در مورد دکتر هاشمیان نیست بلکه در مورد مدافعان سلامت است که دکتر هاشمیان نیز نمونه‌ای از آن‌ها است.


داستان نمایش دکتر هاشمیان؛ درباره مواجه کادر درمان به‌خصوص پرستاران و پزشکان با بحران اپیدمی کرونا است. مکان نمایش نیز یک آی سی یو است که مراقبت‌های ویژه بیماران کرونایی درون آن انجام می‌شود. در پیک پنجم این اپیدمی، اتفاقی در آی سی یو رقم می‌خورد که جالب، شنیدنی و دردناک است


در این اثر نمایشی که بخش رقابت آثار صحنه‌ای چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، هومان فتحی، خاطره حسینی، سمانه ابراهیمی، امین بابادی، رعنا اسدی، لیلا مهرنیا، محمدامین بیابانکی، علی عشوری، علی مجاهد و سید پویا امامی به عنوان بازیگر حضور دارند.


چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه برای نخستین بار در طول حیاتش افتتاحیه خود را روز ۱۵ بهمن ماه در یزد پشت سر گذاشت.


جشنواره چهلم با میزبانی از ۱۰۹ گروه نمایشی از سراسر کشور و هفت کشور مهمان (تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه جشنواره) تا ۲۶ بهمن ماه در ۱۰ بخش (۶ بخش اجرایی و چهار بخش نمایشگاهی و اسنادی) برگزار خواهد شد.