تهران-ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه و همزمان با آغاز مرحله جدید از دور هشتم مذاکرات رفع تحریم ها در وین، ضمن انتقاد از رویکرد طرفهای غربی برای تحت فشار قرار دادن ایران از طریق تعیین ضرب‌الاجل در روند مذاکرات، تصریح کرد «تعیین ضرب الاجل های مصنوعی برای مذاکرات سازنده نیست.»


به گزارش ایرنا از سایت وزارت خارجه چین، ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین درباره مذاکرات وین که از امروز سه شنبه (19 بهمن) آغاز شده گفت: «مذاکرات برای احیای پایبندی [به برجام] وارد مرحله حساس شده است. چین موافق است که همه طرف ها بایستی احساس فوریت بیشتری داشته باشند، بایستی حسن نیت و انعطاف پذیری کامل از خودشان نشان دهند و به سمت رسیدن به توافق در زمانی کوتاه حرکت کنند.


وی ادامه داد: همزمان، ما معتقدیم که تعیین مصنوعی ضرب الاجل برای مذاکرات، اقدام سازنده ای نیست. همه طرف ها بایستی با نشان دادن صبوری اخلافات رابه طور مناسب حل کنند و شرایط مطلوبی برای گفت وگوها ایجاد کنند. 
لی جیان گفت: آمریکا به عنوان مقصر بحران برنامه هسته ای ایران بایستی سیاست خطاکارانه «فشارحداکثری» در قبال ایران را اصلاح و تمامی تحریم های غیرقانونی علیه ایران و طرف های ثالث را رفع کند.


وی افزود: ایران نیز بایستی بر همین مبنا، پایبندی کامل به برجام را از سر بگیرد. چین همچنان به مشارکت سازنده در مذاکرات ادامه خواهد داد و با همه طرف ها برای بازگرداندن برجام به مسیر صحیح در مدت زمان کوتاه همکاری خواهد کرد.


دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه آغاز شده است، امروز (سه‌شنبه) پس از یک وقفه ازسرگرفته شد. هیات‌ها هفته گذشته برای مشورت و اخذ تصمیمات‌های سیاسی به پایتخت‌ها بازگشتند.