وین- ایرنا- مذاکره کننده ارشد چین در مذاکرات رفع تحریم‌ها اظهار داشت که تحولات در اوکراین تاثیری بر روند گفت‌ وگوها ندارد.


دور جدید تنش‌های روسیه و اوکراین از بامداد دیروز (پنجشنبه، ۵ اسفند) وارد مرحله جدیدی شده است. منابع خبری بامداد دیروز و پس از سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، از آغاز اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین خبر دادند. «وانگ کوان» مذاکره کننده ارشد چین روز جمعه به خبرنگاران در وین بیان داشت که هیات‌های مذاکره کننده «روی کارشان متمرکز هستند»


این دیپلمات چین افزود: ما در مرحله نهایی مذاکرات هستیم و برای دستیابی به توافق باید تصمیمات سیاسی اتخاذ شود.


مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه آغاز شده به مرحله‌ای رسیده است که موفقیت یا شکست آن صرفا به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد.


اگر طرف‌های غربی تصمیم های لازمی را که به آن آگاه هستند، اتخاذ نمایند، می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرده و ظرف چند روز به توافق نهایی دست یافت.


علی باقری کنی که برای سفری کوتاه به ایران سفر کرده است،  روز پنجشنبه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: هر قدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاما تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد. این کار مستلزم هوشیاری، ثبات قدم قوی‌تر، خلاقیت بیشتر و رویکردی متوازن برای برداشتن گام پایانی است.


وی افزود: ‏برای اتمام کار، تصمیم‌های مشخصی وجود دارد که طرف‌های غربی باید بگیرند.