تهران- ایرنا- معاون اول رییسجمهور گفت: به رغم مشکلات اساسی و کارشناسی لایحه رتبهبندی معلمان که در دولت قبل تهیه شده بود، رییسجمهور تأکید کرد همان لایحه به مجلس ارائه و موضوع رتبهبندی معلمان به سرعت به نتیجه برسد.
به گزارش ایرنا، محمد مخبر روز سهشنبه در آیین بهرهبرداری از ۲ هزار و ۹۵۰ پروژه آموزشی در سراسر کشور که همزمان و متمرکز در مدرسه کودکان استثنایی امام رضا (ع) در جنوب تهران عملیاتی شد، با تبریک ایام دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) اظهار داشت: تدین، شجاعت، بی توجهی به دنیا، استواری در مسیر، تسلط بر نفس و مهمتر از همه اعتماد به مردم از جمله ویژگیها و ابعاد شخصیتی امام راحل بود.
وی افزود: امام خمینی (ره) تلاش کرد تا بستر نقش آفرینی ملت در کشور فراهم شود و در پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین دوران دفاع مقدس اتکا بر مردم به نمایش گذاشته شد و امروز نیز مسائل مختلف کشور از طریق تکیه و اعتماد به مردم قابل حل است.
مخبر با اشاره به اینکه معلمان و دانش آموزان از گستردهترین اقشار مورد خطاب امام خمینی (ره) در دوران دفاع مقدس بودند، گفت: در دوران دفاع مقدس دانش آموزان و معلمان بخش قابل توجهی از رزمندگان را شامل میشدند و نقشی اساسی در پیروزی کشور ما در جنگ تحمیلی ایفا کردند.
معاون اول رییسجمهور در ادامه سخنان خود از مجمع خَیّرین مدرسهساز بهعنوان شجره طیبه یاد کرد و اظهار داشت: تا امروز ۳۰ درصد از مدارس کشور توسط خَیّرین ساخته شده که باید از این الگو در سایر بخشها مانند تولید و رفع مسائل اشتغال نیز استفاده کنیم.
وی با قدردانی از خانواده میر محمدصادق خَیّر مدرسهساز که در این مراسم حضور داشتند، گفت: خَیّرین مدرسهساز کارهای بزرگی در کشور به انجام رساندند و آثار اقدامات پسندیده آنان در جای جای کشور دیده میشود.
مخبر، یکی از شعارهای محوری دولت مردمی سیزدهم را «عدالت» عنوان کرد و اظهار داشت: عدالت آموزشی یکی از مهم ترین شاخههای عدالت محسوب میشود و اگر در این بخش نتوانیم عدالت را مستقر کنیم در سایر بخشها نیز تحقق عدالت میسر نخواهد شد.
معاون اول رییسجمهور ادامه داد: اگر فردی به لحاظ آموزشی در محرومیت باشد و نتواند از عدالت آموزشی برخوردار شود، استعدادها و ظرفیتهای خدادادی آن شخص بروز و ظهور پیدا نخواهد کرد و از امکانات و سایر ظرفیتها نیز برخوردار نخواهد شد.
وی با ذکر خاطرهای از حضور در محضر مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر امر مدرسهسازی تصریح کرد: زمانی که در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بودم، مقام معظم رهبری تأکید داشتند ستاد هزار مدرسه در کشور احداث کند و پس از گذشت مدتی که این امر محقق شده بود، در ملاقاتی دیگر که خدمت معظم له رسیدم تأکید کردند که عدد هزار بهعنوان تأکید مطرح شد و باید تا میتوانیم در کشور مدرسه بسازیم.
مخبر، با اشاره به توجه ویژه دولت به وضعیت معلمان و کارکنان آموزش و پرورش گفت: رسیدگی به وضعیت عزیزان شاغل در آموزش و پرورش هم در شعارهای انتخاباتی رییسجمهور بود و هم در بودجه سالانه ۱۴۰۱ مورد تأکید قرار گرفته و دولت مصمم است طرح رتبهبندی معلمان را به انجام برساند.
وی اضافه کرد: به همین منظور بهرغم اینکه لایحه دولت قبلی برای رتبهبندی معلمان دارای اشکالات و ایراداتی بود اما رییسجمهور تأکید کرد همان لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهیم تا موضوع رتبهبندی به سرعت پیگیری شود و به نتیجه برسد.
معاون اول رییسجمهور با اشاره به گزارش ارائه شده در مراسم مبنی بر وجود مدارس سنگی و کانکسی بهخصوص در مناطق مرزی و کمتر برخوردار خاطر نشان کرد: دولت برای حل این مسأله هم از ظرفیتهای خود و هم از ظرفیت نهادهای دیگر استفاده خواهد کرد و وزیر آموزش و پرورش این موضوع را با جدیت در دستور کار خود قرار دهد.
در این مراسم با حضور معاون اول رییسجمهور از خانواده میرمحمدصادق خَیّر مدرسهساز قدردانی شد و از طریق ویدئو کنفرانس و ارتباط با ۴ استان هرمزگان، ایلام، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی، فرمان بهرهبرداری از ۲۹۵۰ پروژه آموزشی با ۱۳۴۵۰ کلاس درسی در سراسر کشور صادر شد.
دستاوردهای آموزشی جمهوری اسلامی به روایت وزیر آموزش و پرورش
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش هم در این مراسم با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر و با بیان اینکه توجه جدی به آموزش عمومی به عنوان زیرساخت آیندهسازی و پیشرفت و آبادانی کشور از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی و برپایی نظام جمهوری اسلامی ایران وابستگی نظام آموزشی کشور به کشورهای استکباری از بین رفت که در این راستا اقداماتی در دو جهت زیرساختی فیزیکی و کیفیت بخشی در جمهوری اسلامی ایران انجام شد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین نرخ ۹۶ درصدی باسوادی در مقایسه با نرخ ۴۸ درصدی سال ۵۷، افزایش سرانه آموزشی کشور از ۱.۵ متر مربع به ۵.۲ متر مربع برای هر دانش آموز، افزایش تعداد کلاس های درسی از ۱۰۰ هزار در سال ۵۷ به ۵۴۰ هزار کلاس و همچنین افزایش تعداد مدارس از ۵۲ هزار مدرسه به۱۱۳ هزار مرکز آموزشی را از جمله اقدامات و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه و پیشرفت نظام آموزشی کشور توصیف کرد و گفت: از مهمترین برکات انقلاب اسلامی در راستای توجه به مباحث زیرساختی فیزیکی در نظام آموزشی کشور این است که در طول ۴۰ سال گذشته مدارسی که به تدریج فرسوده شده اند با اختصاص اعتبارات لازم مقاوم سازی و بازسازی شدند.
وی افزایش ۱۰ برابری مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه از ۱۶۲ مدرسه به ۱۶۸۰ مدرسه و افزایش مدارس استعدادهای درخشان از ۵ واحد به ۷۰۸ واحد و همچنین افزایش کادر آموزشی و معلمان دارای مدرک لیسانس و بالاتر از ۴۰ هزار نفر درسال ۵۷ به ۷۰۰ هزار نفر را از دیگر دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تصریح کرد: با اقدامات و تلاش های دولتمردان و خیرین مدرسه ساز در سراسر کشور نقطه ای در کشور وجود ندارد که دانش آموز از نعمت کلاس درس و نظام آموزشی برخوردار نباشد.
نوری افزود: با توجه به سند تحول بنیادین در نظام آموزشی کشور تلاش شد تا در فضاهای آموزشی و مدرسهای کشور بازنگری اساسی بهوجود آید تا انسانی طراز و معیار با توجه به آرمان های بلند امام (ره) و نظام جمهوری اسلامی ایران تربیت شود.
وی همچنین با اشاره به اهمیت تربیت نیروی کار متخصص برای کمک به بخش تولید و صنعت کشور، گفت: در همین راستا وزارت آموزش و پرورش توجه ویژهای به گسترش هنرستانها در کشور برای جذب دانش آموز در بازار کار و تأمین بخش تولید داشته است که این مهم در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۹۲ در راستای ارتقای نظام آموزشی کشور نیز تأکید شده است.
وی در پایان با قدردانی از جامعه خَیّرین مدرسهساز، ستاد اجرایی فرمان امام، بانکها، بنیاد مستضعفان، وزارتخانهها و دستگاههای دولتی که در حوزه ساخت، تجهیز و نوسازی مدارس کشور تلاش کردهاند، خاطر نشان کرد: افزایش آمار دانش آموزان از ۱۲ میلیون نفر در سال ۹۲ به ۱۵.۵ میلیون دانش آموز در سال جاری نشانگر این است که هر ساله نظام آموزشی کشور نیازمند ساخت کلاسهای جدید درسی است و در کنار این نیز باید زمینهای فراهم شود که کیفیت تربیتی دانش آموزان هم روز به روز بهتر شود.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است