نیویورک- ایرنا- یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که تا صبح امروز (به وقت محلی آمریکا) روسیه بیش از ۲۵۰ موشک به سمت اوکراین شلیک کرده است.


به گزارش رسانه های آمریکایی، این مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون ) که نامش بیان نشده است، روز شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: اکثر این پرتاب ها موشک های بالستیک با برد کوتاه هستند.


این مقام وزارت دفاع دولت بایدن اضافه کرد: روس ها همچنان با موشک های خود مناطق غیر نظامی و مسکونی را تحت تاثیر قرار می دهند.


این مقام پنتاگون در عین حال تصریح کرد: نمی توانیم  بگوییم که آیا هدف قرار دادن مناطق غیر نظامی و مسکونی عمدی بوده است یا خیر اما بدون شک این رگبار موشک به مناطق غیر نظامی و مسکونی برخورد می کند.


این مقام آمریکایی توضیح داد که تا صبح امروز، آمریکا هیچ نشانه ای از کنترل شهرهای اوکراین توسط نیروهای روسیه ندارد.


وی در عین حال گفت: قطعی های برق متناوب در اوکراین بوده اما به صورت کلی، اینترنت در دسترس است.


به گزارش ایرنا از مسکو، فیلم ها، صحنه ها و گزارش هایی که شبکه هایی تلویزیونی روسیه در وهله نخست شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ امروز شنبه و دیروز نشان می دهد، حاکی است که شهر کی یف پایتخت یکهزار ساله اوکراین دستخوش هرج و مرج شده است.


بسیاری از خیابانهای کی یف خالی از جمعیت شده است و مردم از ترس تیراندازیها که بطور پراکنده از نقاط مختلف شهر به گوش می رسد از خانه های خود خارج نمی شوند و فقط برای خریدهای بسیار ضروری تا فروشگاه های نزدیک به خانه خود می روند. 


شبکه تلویزیونی روسیه ۱ در گزارشی اعلام کرد که قفسه های فروشگاه ها در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی کی یف خالی است و این مساله برای ساکنان مشکلات برای تامین خواربار فراهم کرده است. 


شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ در گزارش های خود تصاویری از توزیع سلاح ازسوی ارتش و وزارت دفاع اوکراین بین ساکنان کی یف پخش کرد که به افرادی که تمایل داشتند، اسلحه خودکار کلاشینکوف داده می شد.


در این گزارش گفته شد که روز گذشته ۱۸ هزار قبضه سلاح بین ساکنان کی یف توزیع شده است.


به دستور شهردار کی یف، متروی پایتخت اوکراین فعالیت خود را متوقف کرده است و در آن تردد قطارها انجام نمی گیرد.


به گزارش دفتر مطبوعاتی متروی کی یف، در زمان حاضر ۴۶ ایستگاه مترو به عنوان پناهگاه استفاده می شود و ورود مردم به آن آزاد است.


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.


پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه/۵ اسفند ماه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.


جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به اقدام پوتین با انتشار بیانیه ای گفت: جهان روسیه را مسئول خواهد دانست. پوتین یک جنگ از پیش برنامه ریزی شده را انتخاب کرده است که تلفات فاجعه بار  و رنج انسانی را به همراه خواهد داشت.


رئیس جمهوری آمریکا همچنین پس از رایزنی با اعضای گروه هفت در سخنانی با بیان اینکه ارتش روسیه یک حمله بی رحمانه را علیه مردم اوکراین آغاز کرده است، این حمله را بدون دلیل، غیر ضروری و از پیش برنامه ریزی شده و ولادیمیر پوتین را متجاوز خواند و اعلام کرد تحریم‌های جدیدی علیه مسکو اعمال می‌کنیم.


آمریکا تاکنون تحریم‌هایی علیه بانک ها و موسسات مالی آمریکا و نیز شرکت روسی خط لوله گاز نورد استریم ۲  اعمال کرده است. واشنگتن همچنین ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری، سرگئی لاوروف وزیر خارجه ، سرگئی شایگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه را تحریم کرده است.