تهران- ایرنا- یک مدیر فرهنگی و پژوهشگر هنر تصریح کرد: برای نتیجه‌بخشی مباحث نظری و اندیشه‌ای‌ در سینما باید این جنس از مباحث وارد متن فیلمنامه و جهان داستان شود و راه آن این است که اهل فکر نیز به تولید متن و فیلمنامه ورود کنند.


به گزارش ایرنا، روح‌الله رجبی، دانش‌آموخته فلسفه هنر و مدیر شبکه امید که یکی از مدعوین نشست‌های فرهنگی جشنواره فیلم فجر بود، در مصاحبه‌ کوتاهی از این نشست‌ها و چگونگی اثرگذاری آنها بر سینمای ایران گفت.


وی با بیان اینکه این نشست مقدماتی برای حرکت گفتمانی است و نمی‌توان گفت که با این جلسات گفتمان اندیشه انقلابی در سینما شکل گرفته است، گفت: زمانی می‌توان گفت گفتمان انقلاب در سینما شکل گرفته که در میدان و فضاسازی اثرات آن قابل مشاهده باشد. البته برای ایجاد این میدان و زمینه‌سازی این مباحث نیاز اساسی سینما است و می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.


مدیر اسبق جایزه سینمایی ققنوس و محافل هم‌اندیشی سینما انقلاب گفت: ما در سینما انقلاب همین رویکرد را داشتیم؛ حرکت ما از اوج و سراج که تمرکزشان روی رسانه بود، آغاز شد. قصد ما این بود که حرکت در داخل میدان داشته باشیم اما این کار نیازمند سپهر اندیشه‌ای بود که بدون آن امکان حرکت نبود.


وی ادامه داد: بنابراین این نشست‌ها زمانی موثر است که در کنار حرکت‌های اجتماعی و هنری باشند تا منجر به ایجاد موج شود. نشست قهرمان در سینما زمانی مؤثر است که در سینما نیز قهرمان داشته باشیم اما وقتی در سینما قهرمان نیست نمی‌تواند اثرگذاری لازم را برای سینما داشته باشد. اما در حالت مثبت این نشست به عنوان مکمل برای سینمای قهرمانی وارد می‌شود و ذهنیت کارگردان و فیلمساز را تقویت می‌کند و مانند سپری خواهد شد که از اندیشه کارگردان دفاع می‌کند. در غیر این صورت اثر بسیار کمی خواهد داشت و مخاطبینش همین مخاطبین مباحث نظری خواهند بود.


رجبی در واکنش به این جمله که اگر اندیشمند با هنرمند ارتباط بگیرد می‌تواند در سینمای او اثر داشه باشد، گفت: بله این حداقلی‌ترین حالت ممکن است زیرا در حد نقد و بررسی می‌ماند مانند آنچه که در برنامه‌های سینمایی تلویزیون شاهد آن هستیم.


وی گفت: برای نتیجه‌بخشی مباحث نظری و اندیشه‌ای‌ در سینما باید این جنس از مباحث وارد متن فیلمنامه و جهان داستان شود و راه آن این است که اهل فکر نیز به تولید متن و فیلمنامه ورود کنند. برد رسانه‌ای این نشست‌ها اگرچه می‌تواند به اثرگذاری بهتر آن در سینما کمک کند اما همانطور که اشاره کردم اثرگذاری چندان زیادی ندارد.


مرجعی درباره نظام فکری فیلمسازان برجسته‌مان نداریم 


مدیر شبکه امید با اشاره به جنس ارتباط میان مباحث فکری و سینما در هالیوود گفت: اگر قهرمان در سینمای هالیوود موفق است بدین خاطر است که سینماگران و فیلمسازان از کتب و مباحثی که درباره قهرمان در سینما نوشته شده است بهره‌مند می‌شوند. این مباحث در کنار سینما آنها را تقویت می‌کند. مثلا درباره نظام فکری و جهان اندیشه فیلمسازان بزرگ ماند هیچکاک، کوبریک، فلینی و… کتاب نوشته شده است اما ما تقریبا کتابی که درباره نظام فکری فیلمسازان برجسته ما باشد، نداریم.


وی افزود: همچنین می‌توانیم درباره کاراکترهای مهم سینمایی که ماندگار هستند کتاب و مقالاتی نوشت. منظور از کاراکتر صرفا یک شخصیت سینمایی نیست کسی است که ماندگار باشد و هنوز جوشش داشته باشد. در هالیوود درباره شخصیت بتمن ده‌ها جلد کتاب و مقاله نوشته شده است که توسط فیلمسازان خوانده می‌شود. حال آن کارگردانی که درباره بتمن فیلم ساخته است با خواندن آن کتاب قهرمان سازی بهتری از این شخصیت انجام می‌دهد.


رجبی بیان کرد: بحث دیگر آینده‌پژوهی است. سناریوهای آینده‌پژوهی برای سینمای ایران را باید شرح داد. البته این شکل از کار برای مدیران جذاب است. حال ذیل آن راه‌ها نشست هم در کنارش می‌تواند کمک کند وگرنه نشست برای نشست فایده‌ای ندارد. باید خروجی‌های آنها بتواند برای سینماگرانی که در این زمینه کار می‌کنند برسد و به آنها کمک کند تا نتایج بهتری در سینما داشته باشند. این گونه این نشست‌ها می‌تواند به نتیجه برسد و گرنه مسیر دیگر همان ورود به متن است که کار هرکسی نیست و ذوق می‌خواهد.