تهران – ایرنا – رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و سریلانکا گفت: ۶۰ سال روابط دیپلماتیک بین تهران – کوته فرصتی ارزشمند برای ارتقای تعاملات دوجانبه ایجاد کرده است.


به گزارش حوزه پارلمانی ایرنا، گونیا مالیماگه ویپولاتیجا ویشوانات آپونسو سفیر سریلانکا در تهران روز یکشنبه با عبدالناصر درخشان رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا دیدار و گفت وگو کرد. 


 درخشان در این دیدار با اشاره به نقش مجالس در ارتقا سطح مناسبات بین کشورها، گفت: نمایندگان مجالس به عنوان منتخبان ملت‌ها نقش مهمی در گسترش روابط بین کشورها برعهده دارند.


وی با تاکید بر تاثیرگذاری گروه‌های دوستی پارلمانی در گسترش ارتباطات، افزود: نقش گروه‌های متقابل دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا در توسعه مناسبات بین دو کشور حائز اهمیت است.


نماینده مردم ایرانشهر و سرباز در مجلس شورای اسلامی تاریخ روابط جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا را دیرینه دانست و تصریح کرد: ۶۰ سال روابط دیپلماتیک بین دو کشور فرصتی ارزشمند در ارتقای تعاملات دوجانبه ایجاد کرده است.


وی با اشاره به ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف، خاطرنشان کرد: زمینه‌های توسعه همکاری‌های بین جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا در بخش‌های کشاورزی، تجاری، علمی، فناوری و صنعت وجود دارد که باید از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.


رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران کشوری است که با تاریخی کهن و غنی و گوناگونی فرهنگی ظرفیت‌های گسترده‌ای برای همکاری با سریلانکا دارد که بهره‌مندی از آنها می‌تواند به توسعه تعاملات بین دو کشور کمک کند.


فاطمه رحمانی عضو گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا نیز در این دیدار با اشاره به حضور جمعیت اقلیت مسلمان در سریلانکا، گفت: ضمن تقدیر از حمایت‌های دولت سریلانکا از مسلمانان، امیدواریم تا حقوق این قشر بیشتر مورد توجه قرار گیرد.


وی در ادامه مواضع سریلانکا در حمایت از آرمان فلسطین و مقابله با تروریسم را قابل توجه دانست و بر لزوم تداوم همکاری های فیمابین در مجامع بین المللی تاکید کرد.


عضو گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا، توضیح داد: زنان جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی فرصت‌های کم‌نظیری برای حضور در عرصه‌های علمی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پیدا کردند و تجربیاتی در این حضور به دست آوردند که این مهم می‌تواند یکی از زمینه‌های همکاری‌ بین دو کشور باشد.


ویشوانات آپونسو سفیر سریلانکا در تهران، با اشاره به تجارب تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی در مجلس این کشور، خاطرنشان کرد: گروه‌های دوستی پارلمانی از ظرفیت خوبی برای توسعه همکاری‌ بین کشورها برخوردار هستند.


وی با اشاره به ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا در حوزه‌های مختلف، یادآور شد: همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های فرهنگی و ورزشی با وجود افتخارآفرینی‌های ورزشکاران دو کشور در میادین ورزشی می‌تواند یکی از زمینه‌های همکاری نزدیک دو طرف باشد.


سفیر سریلانکا در تهران، جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا را کشورهایی با غنای فرهنگی بالا دانست و عنوان کرد: امیدوارم با انجام دیدارها، گفتگوها و سفرهای پارلمانی به تقویت مناسبات فیمابین در حوزه‌های مختلف به خصوص در عرصه های تجاری و گردشگری منجر شود.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40