روانشناسی بالینی چیست و چه افرادی به آن نیاز دارند

ارروانشناسی علمی بسیار پیچیده و تخصصی است که برای مطالعه ذهن و رفتار انسان ها انجام میشود. زبان بدن انسان (body language)، مهارت های ارتباطی، مهارت در داشتن اعتماد به نفس و… همه این ها در روان شناسی نقش دارند که روان شناسان با مطالعه آن ها و شناخت هرچه بهتر انسان ها به ما در بهبود رفتار هایمان کمک میکنند.
امروزه در عمل روان شناسی شاخه های بسیار گسترده ای وجود دارد که هر کدام از آن ها در زمینه مربوط به خود کاربرد دارد. یکی از این شاخه ها از بین تعداد زیاد این شاخه ها، روانشناسی بالینی است. اما روان شناسی بالینی چیست و چه کاربردی دارد؟
در این مقاله هدف ما این است که با آشنایی هر چه بیشتر با روانشناسی بالینی و جزعیات مربوط به این شاخه از روانشناسی میپردازیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با برسی این علم، روانشناسی بالینی را بشناسیم!

برای مشاوره و روانشناسی حضوری و بهره مندی از مشاوره ی تخصصی دکتر شیرین ولی زاده به وبسایت ایشان مراجعه کنید.

روانشناسی بالینی چیست

در علم روانشناسی شاخه ای وجود دارد که روانشناسی بالینی یا Clinical psychology نام دارد. در این علم بیماری های روانی، رفتارهای غیرعادی و مشکلات روان پزشکی مورد برسی قرار می گیرند.
در روانشناسی بالینی، روانشناسان این علم با توانایی ارائه خدمات و کمک مستقیم به بیمارانی با مشکلات ذهنی و رفتاری به بیمارانی که نیاز به روانشناسی دارند کمک میکنند. همچنین باید به این موضوع نیز توجه داشت که روانشناسان حاضر در علم روانشناسی بالینی در زمینه روان سنجی نیز تخصص دارند.

روان شناس بالینی در واقع می تواند با برسی مشکلات روانی و رسیدن به علل آن ها این مشکلات را حل کرده و بر آن ها غلبه کند. از این مشکلات روان شناسی، مشکلات ژنتیکی، تاثیرات خانواده بر فرد و زندگی فرد و همچنین روش های مقابله با آن ها همچون سبک های مقابله ای روان شناختی است که به آنها اشاره نمودیم.
روان شناس بالینی می تواند یک برنامه مدیریتی و یا درمانی طراحی کند، تا از بیماری روانی جلوگیری شود و یا آن بیماری به سرعت بهبود یابد. این روان شناس ها دارویی برای فرد بیمار تجویز نمی کنند و تنها از درمان و روش روان درمانی کمک می گیرد. روان شناس ها مهارت های خاصی برای بهبود و درمان بیماری‌ها و اختلالات روانی دارند.

از مهارت های مهم و چشم گیر این روانشناسان این است که در بر هر سنی و بر هر فرد بیماری را درک گسترده ای دارند و مشکلات سلامت روان افراد و چگونگی بروز این مشکلات را درک می کنند. همچنین این افراد دانش وسیعی در بررسی، تشخیص و درمان بیماری های روانی دارند و هرچه بهتر از هر فردی میتوانند بر این مشکلات غلبه کنند.
این افراد با برگزاری آزمون های روان شناختی برای بررسی مشکلات و تاثیرگذاری بیشتر برای درک بیمارانی که پریشانی روان شناختی دارند می توانند آن ها را شناخته و بر آن ها غلبه کنند. همچنان این روان شناسان ها توانایی انجام تحقیق و جمع آوری اطلاعات هر چه بیشتر برای درک بیشتر و بهتر روانشناسی بالینی، مشاوره با سایر متخصصان سلامت و سازمان های بهداشتی برای بررسی اختلالات رفتاری، عاطفی و روانی شدید تلاش می کنند.

چه افرادی به روان شناسی بالینی نیاز دارند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که همه افرادی که نگرانی و ترس از چیز خاصی دارند، افرادی که افسردگی دارند یا به فکر خودکشی هستنند، افرادی که در تلاشند به صورت عمدی دست به آسیب رساندن به خود یا دیگران را بزنند، افرادی که از انرژی بالایی برخوردارند و مشکلات خواب دارند.

همچنین افرادی که دارای اختلال وسواسی فکری عملی هستند یا افرادی که مصرف مواد مخدر یا مواردی مشابه آن دارند، افراد معتاد به قمار بازی و شرط بندی، افرادی که احساس خوبی نسبت به اندامشان ندارند و از آن ها راضی نیستند و موارد دیگر …

برای دستیابی به بهترین روانشناس و تخصصی ترین مشاوره ها در ایران دکتر روانشناس شیرین ولی زاده با بهترین تخصص به شما کمک می کند شما می توانید از مشاوره روانشناس گیشا بهره مند شوید و مشکلاتتان را با ایشان در میان بگزارید.

زیر مجموعه های روان شناسی بالینی

روانشناسی کودک، سلامت، عصب نگر، سالمندی از زیر مجموعه های این علم می باشد!

سخن آخر

اگر که بخواهید اطلاعات دقیق تر و راهنمایی های بیشتری در مورد رشته تحصیلی «روانشناسی بالینی» کسب کنید یا نیاز به دریافت مشاوره دارید، می توانید با بهترین روانشناس گیشا در ارتباط باشید!