تهران- ایرنا- در سفر کاملا هریس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به رومانی و لهستان، همکاری‌ها برای واکنش به حمله روسیه به اوکراین و گام‌های لازم برای پیشبرد تحریم ها علیه مسکو بررسی می‌شود.


به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «کاملا هریس» معاون رئیس جمهوری ایالات متحده در سفر به لهستان و رومانی همکاری خود را با رهبران این دو کشور برای واکنش به حمله روسیه به اوکراین اعلام کرد و این اطمینان را به رهبران دو کشور اروپای شرقی داد که واشنگتن   از آن حمایت خواهد کرد.  


این دو کشور اروپایی که به طور فزاینده‌ای نگران جنگ اوکراین هستند، شرقی ترین اعضای ناتو بشمار می روند. رومانی و لهستان که در واقع همسایگان اوکراین بشمار می روند، تاکنون پذیرای سیلی از پناهجویان از این کشور بوده اند.


مقامات ارشد دولت آمریکا در خصوص سفر هریس به اروپای شرقی اعلام کرده اند که تمرکز معاون رئیس جمهوری روی راه‌هایی است که اعضای ناتو بتوانند از آن طریق تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه روسیه را اجرا کنند.


هریس همچنین از آمادگی دولت آمریکا برای تعامل با پناهجویان اوکراینی در لهستان خبر داده و در این سفر مورد ادامه کمک های بشردوستانه و امنیتی به اوکراین و منطقه گفت‌وگو خواهد کرد. براساس اعلام “کمیساریای عالی پناهندگان برای سازمان ملل” (UNHCR) تاکنون بیش از دو میلیون نفر از اوکراین به سوی مرزهای غربی گریخته اند.


سفر هریس به اروپای شرقی پس از عزیمت وی به آلمان برای کنفرانس امنیتی مونیخ انجام می شود، جایی که وی با متحدان آمریکا از جمله «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین در تلاش برای متحد نگه داشتن اروپا در برابر تهاجم قریب الوقوع روسیه به اوکراین گفت‌وگو کرد.  


گفته می شود این سفر معاون رئیس جمهوری نشانه ای از ایمان فزاینده جو بایدن به مهارت هریس برای اجرای دیپلماسی پرمخاطره است. همچنین تلاشی از سوی واشنگتن برای مدیریت متحدان اروپایی بشمار می ورد که در پی جنگ در اوکراین نگران گسترش نبرد به آن سوی مرزهای اوکراین هستند.


یکی از مقامات کاخ سفید در خصوص سفر هریس به لهستان و رومانی گفت که معاون رئیس جمهوری از سفر به اروپای شرقی برای رساندن این پیام استفاده می کند که “پوتین مرتکب اشتباهی شده که منجر به شکست راهبردی و قاطع روسیه خواهد شد. “


کرملین تاکنون اقدامات خود را در اوکراین به عنوان یک “عملیات ویژه” با هدف خلع سلاح این کشور و برکناری رهبرانی که آنها را “نئونازی” می نامد، توصیف کرده است.