شیراز-ایرنا-رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پیامی خطاب به شاعران و نویسندگان حاضر در کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت گفت: با ذهن و زبانی شاعرانه حماسه‌های دفاع مقدس را منظوم کنید تا فردائیان یاد و خاطره پدران آفتابی خود را به یاد بیاورند و به آنان ببالند و رشادت آن‌ها را سرلوحه‌ زندگی خود قرار دهند.


سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری در پیامی به این کنگره که چهارشنبه به میزبانی شیراز برگزار شد، اظهار کرد: بنا به فرمایش مقام عظمای ولایت، امام خامنه‌ای، در دیدار با شاعران «شعر یک ثروت ملی است» است، بنابر این شاعران که وارثان انبیا الهی هستند، تولید کنندگان، منتشر کنندگان و حافظان این ثروت خواهند بود، و از این رو جای و جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ و تمدن ایران اسلامی دارند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه این پیام که توسط سرهنگ «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در بیست و سومین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت در آیین اختتامیه این کنگره در مرکز همایش‌های بین‌المللی آیت‌الله دستغیب شیراز، قرائت شد، افزود: ایران کشور شعر است، کشور «حنظله بادغیسی» است. ایران سرزمین فردوسی، حماسه سرای بزرگ ایران و جهان است و ایران سرزمین حافظ و خیام و سعدی و صائب، سرزمین باکری و همت و سلیمانی و باقری؛ سرزمین مردانی و امین‌پور و هراتی و سبزواری. سرزمین من و شمایی است که دل در گرو این آب و خاک، این فر و فرهنگ داریم.
باقری اضافه کرد: من بر این باور بوده و هستم که ایران تا بوده فر و فرهنگی قوی و مثال زدنی داشته است، و به همت شما شاعران و نویسندگان، این فرهنگ هر روز بالنده‌تر و اثرگذارتر شده است.
وی خطاب به شاعران و نویسندگان گفت: شما شاعران و نویسندگانی که در این کنگره‌ شریف جمع شده‌اید تا یاد و خاطره شهدای بزرگ و بزرگوار دفاع مقدس و مقاومت را به رشته نظم درآورید و ماندگارش کنید و شما جمع شده‌اید تا با ذهن و زبانی شاعرانه، هنرمندانه حماسه‌های دفاع مقدس مردم ایران را، فداکاری و ازخودگذشتگی مردان خط مقدم مبارزه علیه ظلم و طاغوت را، شهادت غریبانه و شجاعت مثال زدنی مدافعان حریم امامت و ولایت را منظوم کنید تا فردائیان و آنان که در سایه آفتاب عدالت زندگی خواهند کرد با احترام ویژه یاد و خاطره پدران آفتابی خود را به یاد بیاورند و نقل کنند و به آنان ببالند و شهادت و رشادت آن‌ها را سرمشق و سرلوحه‌ زندگی خود قرار دهند.
 


شاعران حماسه‌های دفاع مقدس را منظوم کنند



لزوم برنامه‌سازی رسانه ملی درباره شعر دفاع مقدس
سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هم در ارتباط زنده تصویری با این آیین اظهار داشت: از برگزارکنندگان این کنگره تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانیم راه پربرکت و نورانی شهدا را ادامه دهیم.
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تاکید بر لزوم برنامه‌سازی رسانه ملی درباره شعر دفاع مقدس گفت: شعر شاعران انعکاس حرف مردم است و گاهی یک بیت شعر به اندازه یک کتاب پیام و تاثیرگذار است.
وی از شرکت‌کنندگان کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت تقدیر کرد و افزود: امسال این کنگره برای سومین سال در شیراز برگزار شد. شیراز و استان فارس مهد شعر و شاعری کشورمان است.
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از میزبانی استان فارس به‌خاطر اهتمام در برگزاری این کنگره تشکر کرد و ادامه داد: اگر بخواهیم دفاع مقدس را به نسل فعلی و آینده منتقل کنیم راهی جز استفاده از روش‌های هنری نداریم.
سردار کارگر با تاکید بر اینکه در حوزه شعر فعالیت‌های زیادی صورت گرفته است، ادامه داد: لازمه موفقیت در عرصه شعر سرمایه‌گذاری جدی است که باید مسئولین مربوطه به‌ویژه در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سرمایه‌گذاری بیشتری در آن داشته باشند و شاعران جوان را تقویت کنند.
وی اثرگذاری شعر در تاریخ را بی‌بدیل دانست و تاکید کرد: شعر هنری بی‌بدیل است که جایگزینی ندارد همانطور که شاهدیم در طول تاریخ شعرای بزرگی وجود داشته‌اند که بعد از صدها سال هنوز آثار فعالیتشان وجود دارد.
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: شعر شاعران انعکاس حرف مردم است ما باید به این مسئله توجه کنیم که گاهی یک بیت شعر به اندازه یک کتاب تاثیرگذار است. برخی ابیات ادبی نامی و مانا می‌شوند، شعر در همه اعصار و ایام کاربرد دارد؛ امروز درحالی که تکنولوژی زندگی بشر را تحت‌الشعاع قرار داده است اما شعر همچنام ماندگار و پویا است.
سردار کارگر توجه شعر و شاعران به موضوع زن را ضروری دانست و اظهار داشت: شعر دفاع مقدس باید به زنان توجه ویژه داشته باشد؛ چراکه در دفاع مقدس نقش زنان اگر بیشتر از مردان نبود، کمتر نیز نبود. بیش از نیمی از جمعیت کشورمان را زنان تشکیل می‌دهند؛ زنانی که مادران و همسران و خواهران شهدا را تشکیل می‌دهند.
وی با پیشنهاد تولید برنامه‌ای تلویزیونی درخصوص شعر دفاع مقدس به رسانه ملی گفت: چاپ دیوان‌ها و مجموعه شعرها اگر به زیبایی صورت گیرد موثر خواهد بود؛ اما در حوزه جوانان و نوجوانان نیز باید تولید محتوا کنیم و این فعالیت‌ها را از مهدکودک‌ها و دبستان‌ها شروع کنیم.