نیویورک- ایرنا- سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه در حال پیشرفت در مذاکرات وین هستیم، اعلام کرد که تحریم‌های اعمال شده بر روسیه به دلیل جنگ در اوکراین ارتباطی با مذاکرات وین ندارد.


جن ساکی روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره درخواست روسیه مبنی بر تضمین کتبی از آمریکا درباره توافق هسته ای با توجه به تحریم های اعمال شده علیه مسکو به دلیل جنگ در اوکراین افزود، ما به همراه روسیه و سایر اعضای ۱+۵ درحال پیشرفت در مذاکرات هستیم.


وی تصریح کرد  باور نداریم که تحریم های روسیه به هدف مشترک عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای ربطی داشته باشد. ما همچنان پیشرفت های زیادی بدست می آوریم. مسلما سخت ترین مسائل در پایان روند مذاکرات مطرح می شوند.


سخنگوی کاخ سفید در مورد موضع آمریکا در ارتباط با تقاضای تضمین های کتبی روسیه در راستای سیاست هراس کشورش از پیشرفت های هسته ای ایران و تکرار ادعاهای همیشگی، گفت: ما معتقدیم این تحریم ها هیچ ربطی به هدف مشترک جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته ای ندارند. ما معتقدیم روسیه نیز نمی خواهد ایران سلاح هسته ای داشته باشد.


«سرگئی لاوروف» روز شنبه در جریان نشست مطبوعاتی اظهار داشت که مذاکرات وین مسیری طولانی پیموده و تعداد موضوعات زیادی در این رابطه مورد موافقت قرار گرفته است؛ اما با توجه به اینکه تحریم‌های شدید غرب در مورد ایران هنوز تمام نشده و واشنگتن در این مساله نقش اصلی دارد، از دولت آمریکا خواستیم در سطح وزیر خارجه آمریکا تضمین کتبی بدهد که در روند کنونی گفت‌وگوها، حقوق ما در سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های اقتصادی با ایران ضایع نمی شود.


اگرچه موضع اخیر روسیه در روند مذاکرات را نمی‌توان نادیده گرفت اما واقعیت این است که موضوعات مشخصی باقی مانده که ایالات متحده درباره آنها تصمیم سیاسی خود را نگرفته و این مساله علت اصلی کندی گفت‌وگوها در وین شده است.


سخنگوی کاخ سفید در بخش دیگری از اظهاراتش با کنایه و با تکرار ادعاها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران گفت:  فکر نمی کنم درحال حاضر به جز دونالد ترامپ که ما را از برجام خارج کرد،  کسی علاقه داشته باشد که ایران به روند دستیابی خود به سلاح هسته ای ادامه دهد.


جن ساکی با اشاره به حذف روسیه از سوئیفت نیز ایران را مثال زد و گفت: مانند ایران، حذف سازمان های روسیه از شبکه سوئیفت مرحله ای خواهد بود. ما هیچ گزینه ای را از روی میز برنداشته ایم اما مانند آنچه در مورد ایران انجام داده ایم، با همکاری شرکای اروپایی خود برای حذف روسیه از این شبکه اقدام کرده ایم.


پیش از این، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه به وقت محلی  در گفت و گو با شبکه سی بی اس افزود: تحریم های روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین هیچ ربطی به توافق هسته ای ایران ندارد. آنها به هچ وجه به یکدیگر مرتبط نیستند بنابراین فکر می کنم ارتباطی با توافق هسته ای ایران ندارند.


وزیر خارجه دولت بایدن درخواست های روسیه برای تضمین اینکه تحریم های جدید مرتبط با اوکراین بر حقوق مسکو در توافق هسته ای ایران تأثیری نخواهد گذاشت، بی ارتباط دانست.


بلینکن درحالی که از کشور مالداوی در جنوب غرب اوکراین صحبت می کرد، مدعی شد عدم دسترسی ایران به سلاح هسته ای یا نداشتن ظرفیت برای تولید یک سلاح در مدت بسیار کم نه تنها در راستای منافع آمریکا است بلکه روسیه نیز در آن نفع دارد.


اما سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: رویکرد روسیه تا به امروز برای رسیدن به توافق دسته‌جمعی در وین، سازنده بوده و منتظر هستیم در وین، جزئیات بیشتری را به ما ارائه کنند.


وی افزود: تا جایی که روشن است گفت و گوها در مسیر خود در حال پیگیری است و همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران روشن است که نباید محدود و یا تحت تأثیر قرار بگیرد.


علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نوشت: کنش‌های مثبت و منفی کشورهای حاضر در مذاکرات وین با هدف تامین منافع انجام می‌شود و قابل درک است. تنها عامل موثر بر تعامل ما با ۱+۴ نیز تامین منافع مردم ایران است. وی افزود: ارزیابی مولفه‌های جدید موثر بر مذاکرات و اتخاذ ابتکارات مذاکراتی برای سرعت دادن به حصول نتیجه را در دستور کار داریم.


حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز با تاکید بر این که ایران هم با جنگ و هم با اعمال تحریم مخالف است، تاکید کرد: روشن است که همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با هیچ‌ کشوری از جمله روسیه نباید متاثر از فضای تحریم باشد.


حسین امیر عبداللهیان در گفتگوی تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: ما با جدیت برای رسیدن به توافقی خوب و قوی در وین تلاش می کنیم. تاکنون پیشرفت های خوبی به دست آمده اما با وجود پیشرفت های حاصله، برخی از مسائل هنوز در وین حل و فصل نشده که نیازمند تصمیم سیاسی طرف غربی است.


وی با تاکید بر ضرورت رفع موثر تحریم ها، اظهار داشت: رسیدن به توافق در وین می تواند زمینه همکاری های متنوع جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها و از جمله شرکای خود را گسترش دهد.


امیرعبداللهیان با تاکید بر این که ما هم با جنگ و هم با اعمال تحریم مخالف هستیم، تاکید کرد: روشن است که همکاری های جمهوری اسلامی ایران با هیچ‌کشوری از جمله روسیه نباید متاثر از فضای تحریم باشد.


ایالات متحده آمریکا به گفته علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران، باید واقع‌بینی و توجه به تجربه ۴ سال گذشته را مد نظر قرار داده و تصمیم‌گیری کند. کاخ سفید اگر رویکرد منطقی داشته باشد، دغدغه گروه ۱+۴ و ایران را در نظر بگیرد و پاسخ مناسبی ارائه کند، در کمترین زمان توافق نهایی در دسترس است.




آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40